Vakbonden dankzij SP ook gesprekspartner over Gelderse economie

24 september 2020

Vakbonden dankzij SP ook gesprekspartner over Gelderse economie

Foto: Matthias van Hunnik

Als het over de Gelderse economie gaat moeten de vakbonden aan tafel zitten, vindt de SP. In januari deed VVD-gedeputeerde van der Wal de toezegging dat ze de bonden uit zou nodigen, maar dat heeft ze niet gedaan. Op 23 september hebben Provinciale Staten in ruime meerderheid een SP-motie aangenomen die er voor zorgt dat de vakbonden voortaan alsnog vaste gesprekspartner van de provincie worden.

“Als we de lijst gesprekspartners van de provincie bekijken dan zien we dat het bedrijfsleven continue op schoot zit van de gedeputeerden", zegt SP-woordvoerder economie Maurits Gemmink. “VNO/NCW en de grote bedrijven weten de weg naar de provincie en de provinciebudgetten altijd prima te vinden. Maar de gewone Gelderlander wordt niet uitgenodigd aan de gesprekstafels. Niet vreemd met een provinciebestuur waarin VVD en CDA het voor het zeggen hebben, maar daar gaat de SP motie veranderen in brengen.”

“Door deze motie zitten de werknemers uit Gelderland in ieder geval aan tafel als het over economie in Gelderland gaat. Dat is belangrijk, want werkgelegenheid is een groot goed. De vakbonden moeten waken over normaal betaald en eerlijk werk. We zien dat in Gelderland steeds meer laagbetaald werk in de agrarische sector en logistiek komt. Dat is goed werk voor veel mensen, maar als niemand controleert of werkgevers zich wel aan alle afspraken houden gaat het mis. met name de komst van arbeidsmigranten zorgt voor druk op huisvesting en leefbaarheid in die gebieden. De vakbonden zijn er om op te komen voor de rechten van al deze mensen.”

De motie is ondersteund door CDA, GroenLinks, PvdA en 50Plus. Gemmink: “Daar zijn we zeer tevreden over. Samenwerken in provinciale staten is belangrijk en als de goede ideeën van de SP door andere partijen worden ondersteund dan worden ze ook uitgevoerd. Dat is goed voor alle Gelderlanders!”