Zorgen over financiële situatie Gelderse gemeenten

9 oktober 2020

Zorgen over financiële situatie Gelderse gemeenten

Foto: Maurits Gemmink

De Gelderse SP heeft vragen gesteld over de financiële situatie van Gelderse gemeenten. Door bezuinigingen en decentralisaties hebben veel gemeenten moeite het huishoudboekje op orde te houden. En vervolgens maakt de coronacrisis de zaak erger. De SP vreest verschraling van voorzieningen in Gelderse dorpen en steden door verdere bezuinigingen.

In december 2019 heeft de provincie al landelijk de noodklok geluid omdat de provincie toezichthouder is op de gemeentefinanciën. De druk op de gemeentefinanciën is al een tijd een punt van zorg. En de coronacrisis maakt het allemaal nog erger. SP-Statenlid Esther Portegies: “Veel gemeenten krijgen het steeds moeilijker. Taken als jeugdzorg, WMO en bijstand worden door gemeenten uitgevoerd maar het geld komt uit Den Haag en is vaak niet genoeg. Gevolg is dat lokale bestuurders op zoek moeten naar bezuinigingen op andere terreinen om de begroting op orde te krijgen. In het verleden hebben we maar al te vaak gezien dat culturele- en sportvoorzieningen de pineut zijn. En dat er enorme verschillen ontstaan in het sociale beleid van gemeenten.”

Vlak voor de presentatie van de miljoenennota hebben wethouders uit diverse gemeenten aangegeven hoe nijpend de situatie is. Er wordt ingeteerd op reserves om de wettelijke taken te kunnen uitvoeren. Na deze herhaalde oproep, vraagt de SP zich af hoe het er nu voorstaat. De website geldersefinancien.nl is echter sinds maart 2020 niet geactualiseerd. Portegies: “We willen graag weten hoe het nu is. Laten we niet voor verrassingen komen te staan. En laten we voorkomen dat vele voorzieningen in Gelderland verschralen. De provincie moet daarom wat ons betreft aangeven hoe ze de gemeenten kan helpen.”

De SP heeft daarom de volgende vragen:

• Zijn de zorgen van het bestuur van de provincie over de financiële situatie van de Gelderse gemeenten het afgelopen halfjaar veranderd? Zo ja, waar werd dat door veroorzaakt?
  • Zijn er hulpvragen van gemeenten geweest en hoe is daar mee omgegaan?
  • Hoe zorgelijk is de financiële situatie van de Gelderse gemeenten op dit moment?
  • Wat zullen Gelderlanders hier naar verwachting van merken?
  • Welke acties heeft het bestuur van de provincie momenteel voor ogen om de financiële situatie in de Gelderse gemeenten (weer) gezond te maken?
  • Waarom is de website geldersefinancien.nl niet geactualiseerd?
  • Wanneer kunnen de Statenleden een geactualiseerde stand over de situatie van de Gelderse gemeenten tegemoetzien?