Sociale keuzes in crisistijd belangrijker dan ooit

11 november 2020

Sociale keuzes in crisistijd belangrijker dan ooit

Foto: SP Gelderland

De SP in Gelderland pleit voor heldere, sociale keuzes bij de behandeling van de provinciale begroting. De coronacrisis, die alle Gelderlanders hard raakt, maakt dat volgens fractievoorzitter Carla Claassen nog eens extra duidelijk. ‘Als provincie hebben we inmiddels 60 miljoen euro beschikbaar gesteld om toch enigszins de economie op gang te houden. Dit naast de noodpakketten vanuit het rijk. Maar dat neemt niet weg dat vele Gelderse inwoners hun baan hebben verloren of binnenkort gaan verliezen en veel mensen in een isolement raken. Eenzaamheid en armoede liggen op de loer. Dat is toch iets wat wij met z’n allen niet willen.‘

Dat er geld gaat naar de bestrijding van armoede en eenzaamheid is volgens de SP een goede zaak. Maar, waarschuwt Claassen, dan moet het wel op de juiste plek terecht komen. De provincie investeert 575.000 euro in pilotprojecten, leerateliers en kennisbevordering over eenzaamheid, armoede en inwoners die niet meedoen. De SP diende daarom een amendement in om dit geld juist te geven aan organisaties die Gelderlanders in armoede of eenzaamheid direct helpen. Claassen: “We kunnen geld blijven uitgeven aan onderzoeken en praten over armoede en eenzaamheid, maar voor dat zelfde geld kun je ook direct helpen. Want als je honger hebt en nauwelijks geld om warme kleding te kopen, ben je niet geholpen met een pilot of een leeratelier.’

Kosten Railterminal rijzen de pan uit

Bovendien gooit de provincie ook nog een hoop geld over de balk om de Railterminal Gelderland aan te leggen. De kosten daarvan vliegen compleet uit de bocht. In 2016 werden de kosten van het project nog op 35 miljoen euro geschat, inmiddels is dat opgelopen naar 65,5 miljoen. Als het aan de SP ligt komt de terminal er helemaal niet. De inwoners van Overbetuwe, die verenigd in het actiecomité Overbetuwe Overbelast actievoeren tegen de terminal, doen dat immers niet voor niets. Naar verwachting zal de terminal veel overlast veroorzaken voor omwonenden. Het college houdt zich verder niet aan de eigen afspraken wat betreft de kosten. Die luidden in 2017: 43 miljoen, met een maximale overschrijding van 40 %. Met de huidige kosten van 65,5 miljoen is er een overschrijding van 52 %. De SP diende daarom samen met de Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie een amendement in om de kosten te maximeren op 60,2 miljoen (43 miljoen plus de bandbreedte van 40 %).

Meer aandacht voor woningzoekenden

Verder wil het college een procesregisseur aanstellen om problemen op te lossen rondom de huisvesting van arbeidsmigranten. De SP steunt dit, maar wil dat er breder gekeken wordt: er zijn meer problemen rondom huisvesting dan alleen arbeidsmigranten. Zo zijn er ook starters op de woningmarkt die jaren op een woning moeten wachten, en mensen die acuut een woning nodig hebben na een echtscheiding. Claassen: ‘Wij stellen daarom voor om voor elk van de acute aandachtsgebieden een procesregisseur aan te stellen die als taak heeft alle partners met elkaar te verbinden, op weg te helpen met kennis en best practices en gemeenten te ondersteunen met het vinden van goede locaties.’

Meten is weten

Tot slot moet de provincie meer meetbare doelen stellen. De Staten kunnen anders hun controlerende taak niet goed uitvoeren. De SP diende daarom samen met de Partij voor de Dieren een motie in om meer meetbare doelen op te nemen in de begroting. Claassen: ‘Wij zien ernaar uit dat gedeputeerde Markink zijn toezegging van 23 september 2020 om meer meetbare doelen op te gaan nemen omzet in daden. Zodat provinciaal beleid stuurbaar, meetbaar en toetsbaar wordt.’