Stikstof struikelblok voor doortrekken A15-A12

23 januari 2021

Stikstof struikelblok voor doortrekken A15-A12

Foto: Provincie Gelderland / Provincie Gelderland

De uitbreiding van de A15 naar de A12 struikelt over stikstof. De Raad van State keurt het plan voor het compenseren van de stikstofuitstoot voor deze nieuwe snelweg niet goed. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft nu een half jaar om met een nieuw plan uit de goocheldoos te komen. Van de SP mogen ze deze poging staken. Zorg ervoor dat reizigers in de regio Arnhem-Nijmegen voor goed Openbaar Vervoer kunnen kiezen, dan neemt het verkeer op de wegen af en halen we de stikstofnormen op onze sloffen. Geld voor uitbreiding van het OV hoeft geen probleem te zijn. We hebben immers ruim 1 miljard over omdat de uitbreiding van de A15 niet door hoeft te gaan.

Het is een vast patroon aan het worden. VVD-minister van Nieuwenhuizen (van I en W) kondigt ronkend de meest wilde uitbreidingsplannen voor wegen en vliegvelden aan. Op vragen over de bescherming van het milieu antwoord ze lachend dat dat dik in orde is. Vervolgens schiet de hoogste rechter van Nederland de plannen af omdat het milieu te veel wordt aangetast. Zo gaat het met Lelystad Airport en zo zal het gaan met de uitbreidingsplannen voor de A28 bij Utrecht, de A15 bij Bemmel en het provinciaal prestigeproject Railterminal Gelderland. Vervelend is dat deze VVD-minister zonder dat zeker is of de plannen door mogen gaan al begint met de uitvoer. Lelystad Airport ligt al jaren compleet klaar om vluchten van Schiphol over te nemen. De nieuwe vertrekhal is af, de landingsbaan verlengd en het personeel voor de vluchtleiding zit al een jaar niks te doen. Tientallen miljoenen zijn hier voor niks uitgegeven. Ook de voorbereidingen voor doortrekken van de A15 zijn al in volle gang. Huizen zijn onteigend, gasleidingen zijn verlegd en de aanvoerwegen zijn uitgebreid. De miljoenen die deze voorbereidingen kosten zullen waarschijnlijk voor niets zijn. Weggegooid belastinggeld vindt de SP.

‘De minister slaat vooral stoere taal uit, haar projecten komen er niet verder mee’, zegt SP Statenlid Maurits Gemmink. ‘Wij gaan ervan uit dat ook nieuwe maatregelen niet afdoende zullen zijn, waardoor de hele doortrekking van de A15, met brug over het Pannerdensch kanaal, niet doorgaat.’ De SP is daarover niet rouwig. ‘Wij begrijpen dat veel automobilisten de files voor de brug van Westervoort nog vers in het geheugen hebben en de nieuwe A15 als oplossing zien. Maar de coronacrisis laat zien dat met een paar procent minder verkeer en meer thuiswerken de files verdwijnen. Als we het Openbaar Vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen uitbreiden en beter maken, dan zullen meer reizigers de auto laten staan en is de hele uitgave van één miljard euro aan nieuwe snelweg niet nodig. Wij zijn niet tegen nieuwe wegen, maar wel tegen overbodig asfalt en overbodige uitgaven. Laten we betere dingen doen voor Gelderland met ons geld.’

De Raad van State stelt dat de methode waarmee het ministerie de effecten van stikstofuitstoot van de nieuwe snelweg vaststelt niet deugt. De minister dacht dat het terugschroeven van de snelheid, van 120 naar 100 kilometer per uur, op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn voldoende compensatie zou zijn om de A15 te kunnen verlengen. Van Nieuwenhuizen moet nu met een nieuwe truc uit haar goocheldoos komen om de rechters te overtuigen van haar plannen. Een kansloze missie volgens Maurits Gemmink, woordvoerder mobiliteit van de Gelderse SP. ‘Tot nu toe lukt het haar niet de juiste maatregelen te treffen om stikstofuitstoot te verminderen. Volgens mij heeft deze minister helemaal geen interesse in de natuur rondom de snelwegen. Ze moet maatregelen treffen omdat de wet dat voorschrijft en doet zich er steeds makkelijk vanaf.’