Investeer nu in dubbelspoor en RegioExpress Achterhoek!

28 april 2021

Investeer nu in dubbelspoor en RegioExpress Achterhoek!

Reserveer nu 50 miljoen voor realisatie van spoorverdubbeling in de Achterhoek! De SP wil in 2026 de RegioExpress (regionale intercity) tussen Doetinchem en Arnhem laten rijden en dan moet het spoor tussen Doetinchem en Didam zijn verdubbeld. Maurits Gemmink, SP-woordvoerder mobiliteit in de Gelderse Staten: “Een snelle spoorverbinding met Arnhem zorgt ervoor dat de Achterhoek een interessant gebied wordt voor mensen om te wonen en bedrijven om zich te vestigen. Als Gelderland laat zien dat ze een deel van de kosten op zich gaan nemen kan Den Haag niet achter blijven en kunnen we aan de slag aan het spoor.”

Het Rijk zal het grootste deel van de kosten van deze verbetering aan het spoor in de Achterhoek op zich moeten nemen, maar de provincie Gelderland zal volgens de SP zeker een bijdrage moeten leveren. Gemmink: “Als we dat al weten dan moeten we ook de reservering maken en daarvoor is nu het moment. Provinciale Staten is halverwege de Statenperiode en er komt 200 miljoen vrij om extra te investeren in Gelderland. De SP wil dus 50 miljoen van dat bedrag opzijzetten voor infrastructuur in de Achterhoek.”

De totale kosten van spoorverdubbeling tussen Doetinchem en Didam komt op 167 miljoen euro. “Een flinke smak geld, maar daar krijgt Gelderland erg veel voor terug’ zegt Gemmink. “De Achterhoek wordt steeds populairder bij mensen uit West-Nederland die hier graag willen komen wonen. Als we er dan voor zorgen dat Arnhem in pakweg 20 minuten met de trein vanuit Doetinchem te bereiken is wordt het spoor de ideale manier van vervoer. Dat voorkomt files in en om Arnhem Nijmegen en veel duurdere aanpassingen aan het wegennet. De Achterhoek, en zeker het gebied rondom Doetinchem zal ook interessant worden voor bedrijven die zich niet in het drukke en dure westen willen vestigen.”

“Vorige periode heeft Provinciale Staten al 30 miljoen euro opzijgezet voor spoorverdubbeling. Met deze 50 miljoen extra laat Gelderland aan het Rijk zien dat het ons menens is met de RegioExpress. Dan kunnen ze niet achterblijven. Wij willen dat de schop de grond in gaat zodat in 2026 de eerste regionale intercity richting Arnhem kan. Er moet nog veel gebeuren. Wij zeggen op z’n Achterhoeks: dr’an!"