h

De Noordtak gaat er niet komen en dit is waarom

9 februari 2022

De Noordtak gaat er niet komen en dit is waarom

Foto: Rob Dammers / Creative Commons

De Noordtak van de Betuweroute gaat er niet komen, zegt SP-Statenlid Maurits Gemmink. “De flink opgeklopte motie die in november 2021 is aangenomen in de Tweede Kamer roept slechts op tot een onderzoek naar een eventuele Noordtak. Dit onderzoek zal laten zien dat dit stuk goederenspoor te duur en volstrekt overbodig is. En voor de bewoners langs de spoorlijnen die nu ’s nachts als goederenspoor worden gebruikt, als de Betuweroute eindelijk z’n aansluiting op extra spoor in Duitsland heeft zal de overlast ophouden.”

Gemmink is niet onder de indruk van de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Minhas, die nu verkondigt dat de Noordtak er gaat komen. ”Een motie die oproept tot een onderzoek naar meerdere opties voor een Noordtak heeft niet op voorhand als uitkomst dat ‘ie dwars door de Achterhoek gaat lopen. Als dat het geval zou zijn geweest hadden VVD en D66 geen motie tot een onderzoek ingediend, maar een kant en klaar plan waar minister Harbers alleen nog maar z’n handtekening onder had hoeven zetten. Haantjesgedrag van een kamerlid dus waar de lokale VVD kandidaten, met de gemeenteraadsverkiezingen het vooruitzicht, niet blij mee zullen zijn.”

Volgens Gemmink is het pleidooi voor de Noordtak vooral een herhaling van zetten. “De argumenten voor de Noordtak, in 2030 zit het goederenspoor helemaal vol, de Rotterdamse havenbaronnen hebben een Noordtak nodig, zijn dezelfde als waarmee 30 jaar geleden Nederland in de huidige Betuweroute is gerommeld. Deze lijn zou zeer belangrijk en succesvol worden en Nederland zal er veel geld mee gaan verdienen. De Rotterdamse bedrijven zouden zelfs mee-investeren en de blinkende goederensnelweg zou ook door de Duitsers worden omarmd.”

Vijftien jaar na in gebruiksname blijkt alles tegen te vallen.Gemmink: “De Betuweroute is ruim twee keer duurder geworden dan gepland, minder dan helft van de capaciteit wordt gebruikt. De havenbaronnen bleken ineens toch niet mee te willen betalen, waardoor de Betuweroute ons jaarlijks miljoenen kost om in gebruik te houden.Duitsland is nu pas bezig een derde spoor langs de lijn Emmerich-Oberhausen te leggen. De o zo nodige goederensnelweg loopt in Duitsland vast op een karrenspoor waar het moet concurreren met het personenvervoer en de ICE. De echte waarde van de Betuweroute wordt pas zichtbaar in 2030 als de Duitse lijn af is.Al deze feiten moeten de Haagse politiek toch aan het denken zetten en de uitkomst van het Noordtak onderzoek kan niet anders zijn dan niet doen.”

Volgens Gemmink neemt dit alles niet weg dat veel mensen langs de spoorlijnen Rotterdam-Hengelo en Arnhem-Deventer overlast hebben van goederentreinen. “Deze lijnen worden overdag gebruikt voor personenvervoer, waar ze ook voor zijn aangelegd.Goederenvervoer vindt dus in de nacht plaats. Als de Betuweroute in 2030 op het Duitse goederenspoor is aangesloten zal het meeste goederenvervoer over de Betuweroute plaats vinden. Dan neemt de druk op andere lijnen af en zal gevaarlijk chemisch transport niet meer door dichtbevolkte gebieden gaan. In Duitsland is Duisburg het eindpunt van de Nieuwe Zijderoute uit China. Daar sluiten de goederenspoorlijnen in Duitsland op aan en kunnen ook de goederen uit Rotterdam heel Europa door.Mocht de voorspelling dat in 2030 de volledige capaciteit van de Betuweroute zijn bereikt uitkomen dan zal vervoer via water de oplossing bieden. De verbinding Rotterdam-Duisburg bestaat al eeuwen en er is geen nieuwe infrastructuur voor nodig. En de Rotterdamse havenbaronnen hebben veel ervaring met schepen van en naar Duitsland sturen.Daarom zal het onderzoek uitwijzen dat de Noordtak er niet moet komen.”

 

Reactie toevoegen

U bent hier