De provincie moet de regie krijgen over omgevingsdiensten

30 mei 2022

De provincie moet de regie krijgen over omgevingsdiensten

Foto: Bas Stoffelsen

De affaire rondom de Nijmeegse asfaltcentrale APN laat zien dat er veel mis is bij de Gelderse omgevingsdiensten, zegt SP-fractievolger Eric van Dijk. “De omgevingsdiensten horen er te zijn voor de mensen, maar lijken steeds vaker de belangen van de bedrijven te verdedigen. Kritische milieudeskundigen die aan de bel trekken worden geïntimideerd. Er is te veel politieke invloed vanuit wethouders die hun eigen hachje willen redden. Dat moet stoppen. Er moet weer één omgevingsdienst komen, onder regie van de provincie.”

Van Dijk: “De omgevingsdiensten zijn er juist om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de regels houden. Het lijkt erop dat ze door politieke invloed zijn losgedreven van de eigen doelen. Een schadeclaim tegen een kritische milieudeskundige, zoals bij de Nijmeegse APN-affaire gebeurde, zou je misschien verwachten van een bedrijf dat betrapt is op het negeren van de regels. Maar hij kwam van de toezichthouder zelf, de ODRN. In het ODRN-bestuur zitten GroenLinks-gedeputeerde Van der Meer en meerdere wethouders. De Nijmeegse GroenLinks-wethouder wilde geen informatie delen met de ‘lastige’ buurtbewoners van Nijmegen-West. Je kunt je haast niet voorstellen dat een partij die zichzelf groen noemt meewerkt aan dit soort praktijken, maar dat is wat er gebeurde. Dit toont aan dat het huidige systeem, met lokale bestuurders in de besturen van de omgevingsdiensten, niet werkt. De omgevingsdiensten zijn versplinterd in zeven koninkrijkjes die vooral met politieke belangen van wethouders bezig zijn. Ze moeten weer gaan doen waar ze voor bedoeld zijn: het controleren en handhaven van milieuregelgeving in onze provincie. Dat bereiken we alleen wanneer de provincie weer de regie krijgt.”