Alternatieven voor achterhaalde neoliberale coalitie

6 juli 2022

Alternatieven voor achterhaalde neoliberale coalitie

Het Gelderse coalitieakkoord van VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChridstenUnie is hopeloos achterhaald en biedt geen oplossingen voor de crises waar Gelderland mee geconfronteerd wordt. Volgens de SP zit Gelderland net als de rest van Nederland in een permanente crisis. "Die crisis is het gevolg van decennia liberaal beleid. Nog meer liberaal beleid gaat dus ook niet voor oplossingen zorgen", aldus fractievoorzitter Carla Claassen.

Door de stijgende prijzen als gevolg van de stikstof crisis en de oorlog in Oekraïne komen steeds meer mensen financieel in de problemen. Met name de stijgende energiekosten zorgen bij veel mensen voor grote financiële problemen. Heel even dachten we dat GS dit concreet wilde aanpakken maar dat blijken alleen maar mooie woorden te zijn. De SP wil wel concreet de energiearmoede aanpakken. De SP wil daarom extra subsidie beschikbaar stellen voor het verduurzamen van sociale huurwoningen. "Daarmee zetten we een extra stap in de verduurzaming en op het omlaag brengen van de energiekosten voor de bewoners van die sociale huurwoningen. "

Ondertussen staat het openbaar vervoer onder grote druk door de nasleep van de coronalockdowns, toen er minder reizigers waren en OV-bedrijven miljoenen verloren. Er dreigen forse bezuinigingen op de dienstregeling: 20 tot 30 % minder busritten. Claassen: "Het OV moet goedkoper, beter en meer worden om aan onze doelstellingen van het Gelders klimaatakkoord te kunnen voldoen. Minder uitstoot van stikstof en CO2 zijn belangrijke teken van onze overheden. Dan is mensen uit het milieuvriendelijke OV jagen richting scooter of auto het domste wat we kunnen doen. Ook de bereikbaarheid van Gelderland staat onder zware druk. We hebben de ambitie de komende jaren een nieuwe stad met 100.000 woningen bij te bouwen. Onze nu al overbelaste wegen kunnen de extra auto’s die dat op kan leveren zeker niet aan. Wanneer de doortrekking van de A15 naar de A12 niet doorgaat (dat lijkt steeds waarschijnlijker), moet de 360 miljoen die dan vrijkomt besteed worden aan het openbaar vervoer, snelfietspaden en voetpaden. En als het aan de SP ligt gaat Lelystad Airport niet open. Volgens de SP is Lelystad Airport een vreselijke vorm van rechtste geldverspilling: een luchthaven aanleggen zonder dat de vergunningen op orde zijn, in een tijd waarin iedereen weet dat we minder moeten vliegen voor het milieu. Het heeft ons nu al 214 miljoen gekost. "