Gelderse coalitie regeert over haar graf met rigoreuze bezuinigingsplannen

16 november 2022

Gelderse coalitie regeert over haar graf met rigoreuze bezuinigingsplannen

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

De Gelderse coalitie van VVD, CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en SGP regeert over haar graf, vindt de SP. Fractievoorzitter Carla Claassen: “Vijf maanden voor de verkiezingen komen ze met een enorm bezuinigingsplan dat een hoop zaken vastlegt voor de volgende Statenperiode. Er wordt voor honderden miljoenen bezuinigd, wat grote gevolgen heeft voor onder andere sportclubs en cultuurinstellingen. Dat is een schoffering van de democratie, want op 15 maart kiezen de inwoners van Gelderland de nieuwe Provinciale Staten. Die, en niet de huidige coalitie, gaat over wat er na volgend jaar gebeurt.”

De provincie praat er al maanden over, de zogenaamde ‘herijking’. Volgens Claassen is dat ambtenarentaal voor bezuinigen. “Zo proberen ze er weinig ruchtbaarheid aan te geven. Terwijl het een enorm plan is: de provincie gaat zich voortaan beperken tot haar wettellijke taken. Dat betekent fors minder geld voor onder andere cultuur en sport, want dat zijn officieel geen wettelijke taken. Maar wij zijn als Provinciale Staten geen ambtelijk orgaan, wij zijn de vertegenwoordigers van de Gelderse bevolking. En die vinden méér belangrijk dan alleen datgene wat de provincie officieel móet doen.”

Bovendien hebben de bezuinigingsplannen gevolgen tot ver ná volgend jaar. Claassen: “Op 15 maart kiest de bevolking de nieuwe Provinciale Staten. Dan kun je niet even vijf maanden voor de verkiezingen vanalles vastleggen voor de volgende periode. Ik noem dat over je graf regeren. Er moet zeker iets gebeuren, want de provincie geeft meer geld uit dan er binnenkomt. Rechtse hobby’s als de Railterminal bij Valburg, het doortrekken van de A15 en de Noordtak van de Betuweroute kosten nu eenmaal veel geld. De SP heeft een alternatief: wij willen een streep zetten door deze prestigeoprojecten, en geld geven aan zaken waar de inwoners echt wat aan hebben: woningisolatie, beter openbaar vervoer en het tegengaan van de exploderende energieprijzen. Maar het besluit daarover is aan de volgende Staten, na de verkiezingen. Eerst zijn de inwoners van Gelderland aan de beurt. Het zou VVD, CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en SGP sieren als zij de democratie haar werk laten doen.”