Gelderse SP-leden stellen kandidatenlijst en verkiezingsprogramma vast

11 december 2022

Gelderse SP-leden stellen kandidatenlijst en verkiezingsprogramma vast

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

Op zaterdag 10 december op de regioconferentie in Velp hebben de Gelderse leden van de SP de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vastgesteld voor de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart 2023. Eric van Kaathoven, die eerder al bijna 8 jaar fractievoorzitter was van de SP in de Provinciale Staten van Gelderland (2008-2016), is gekozen tot lijsttrekker.

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

De leden van de SP in Gelderland stelden daarbij een offensief verkiezingsprogramma vast. Wat de SP betreft gaan we onze energie weer in eigen handen nemen, veel meer sociale huurwoningen erbij bouwen en het Gelders openbaar vervoer niet slechter maar juist beter maken en gratis. En neemt de provincie daarbij zelf het heft in handen in plaats van het over te laten aan de markt.

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

Van Kaathoven ziet de tijdgeest veranderen: ‘Steeds meer mensen zien dat het neoliberalisme en zijn heilige geloof in de god van de vrije markt niet werkt. Want door alles maar aan de markt over te laten, zitten we nu met een enorme crisis waar heel veel mensen de dupe van zijn. Heel veel mensen die in de kou zitten, letterlijk! Omdat ze hun gas en licht niet kunnen betalen. Lange rijen bij de voedselbanken omdat de boodschappen te duur zijn geworden. Veel te veel moeten betalen voor de huur van je woning, als je die al kunt bemachtigen. Want er is een enorme woningnood ontstaan. Een warm huis, lange tijd een volstrekte vanzelfsprekend, is dat nu allang niet meer. En dat had niet gehoeven. In de politiek, ook de provinciale, kun je ook andere keuzes maken.’

Van Kaathoven wijst op de verkoop van energiebedrijven: ‘Dat was een grote vergissing. In 2008 liep de Gelderse SP voorop in het verzet tegen de verkoop van NUON. En nu zien we wat de gevolgen van die uitverkoop zijn. Nu het crisis is, beslissen ze in buitenlandse hoofdkantoren wat er gebeurt met onze energierekening. En in plaats van de mensen staan zelfs in deze crisistijd, de miljoenenwinsten voorop. Provinciaal zetten we daarom vol in op een Gelders Energiebedrijf. En landelijk op het nationaliseren van onze energie. En we krijgen daarbij steeds meer steun!’

Op de kandidatenlijst staan onder andere zittend fractievoorzitter Carla Claassen uit Bemmel (nr. 2), het eerste Gelderse SP-Statenlid ooit, Peter Lucassen (nr. 10) en als lijstduwer voormalig Tweede Kamerlid Krista van Velzen (nr. 50). De jongste kandidaat is student en voormalig gemeenteraadslid Jeremie van Zeist (20) uit Apeldoorn, de oudste is jazzdrummer Pierre Courbois (82) uit Arnhem. Van Kaathoven is trots op de lijst: ‘Het is een ervaren club met mensen uit alle hoeken van de provincie, waarmee we vol de campagne in gaan. We gaan knokken voor een 100 % sociaal Gelderland!’