Oude SP-fractie neemt afscheid

28 maart 2023

Oude SP-fractie neemt afscheid

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

Op dinsdag 28 maart was de laatste zittingsdag van de oude Provinciale Staten van Gelderland. Daarbij nam de SP afscheid van Maurits Gemmink, Eric van Dijk en Esther Portegies.

Gemmink was Statenlid sinds 2015 en hield zich onder andere bezig met energie, economie en mobiliteit. Daarbij verzette hij zich steevast tegen de voortdurende verslechtering van het openbaar vervoersnetwerk, en pleitte hij voor een provinciaal OV-bedrijf. Geen buslijn verdween zonder dat de SP aan de bel trok. In 2021 werd Gemmink nog door De Gelderlander uitgeroepen tot ‘luis in de pels’ van de Gelderse coalitie van VVD, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Van Dijk was Statenlid tussen 2014 en 2019 en was de afgelopen periode nog actief als fractievolger en penningmeester van de fractie. Hij voerde vooral het woord over ruimtelijke zaken.

Portegies kwam in 2020 tussentijds in de Staten en hield zich onder andere bezig met bestuur, sport en financiën. Toen het provinciebestuur de fusie tussen Scherpenzeel en Barneveld erdoor probeerde te drukken en daarbij zelfs een ‘lastige’ burgemeester de laan uit stuurde, pleitte Portegies samen met andere partijen voor een Statenonderzoek (vergelijkbaar met een parlementaire enquête in de Tweede Kamer). Het onderzoek kwam er niet, wel trok het kabinet de stekker uit de fusie omdat nooit voldoende was aangetoond dat Scherpenzeel financieel niet in staat was om zelfstandig te blijven – precies zoals de SP altijd had bepleit. Helaas koos ze er voor de SP begin februari te verlaten. Zij heeft afscheid genomen als lid van Groep Portegies.

Wij danken Maurits Gemmink, Eric van Dijk en Esther Portegies voor hun inzet voor de SP en Gelderland.

De nieuwe Staten worden op 29 maart geïnstalleerd.