Twee ervaren SP-ers vormen de nieuwe Gelderse fractie

29 maart 2023

Twee ervaren SP-ers vormen de nieuwe Gelderse fractie

Foto: Yurre Wieken / SP Gelderland

Op woensdag 29 maart zijn de nieuwe provinciale staten van Gelderland geïnstalleerd. Daaronder ook twee strijdbare SP’ers: Eric van Kaathoven en Carla Claassen. Zij gaan zich, gesteund door velen buiten de staten, de komende jaren inzetten voor een 100 procent sociaal Gelderland.

Nadat alle stemmen geteld waren, bleken er 36.090 stemmen voor de Gelderse SP te zijn, goed voor 2 van de 55 zetels in provinciale staten. De nieuwe fractie wordt gevormd door twee ervaren Statenleden. Carla Claassen was de afgelopen periode fractievoorzitter en Van Kaathoven is eerder al meer dan twee termijnen lid van Provinciale Staten geweest waaronder 8 jaar als fractievoorzitter.

Fractievoorzitter Van Kaathoven over zijn terugkeer: “Na zeven jaar afwezigheid heb ik enorm zin om weer aan de slag te gaan voor een honderd procent sociaal Gelderland. De SP zal de komende vier jaar weer de waakhond in Provinciale Staten zijn, opkomen voor de mensen die geraakt worden door besluiten in het provinciehuis en misstanden aankaarten die wij tegenkomen. Dat doen wij niet alleen vóór, maar ook mét de mensen.”

Van Kaathoven geeft aan dat de fractie misschien klein maar ook zeer ervaren en strijdbaar is: “Onze inzet is harder nodig dan ooit. We gaan ons hard maken voor lagere energierekeningen door energie weer in eigen publieke handen. Voor veel meer sociale huurwoningen en echt betaalbare koopwoningen. Voor beter in plaats van steeds slechter openbaar vervoer en gratis bovendien.”

Even voorstellen: Eric van Kaathoven en Carla Claassen

Eric van Kaathoven woont met zijn vrouw en twee kinderen in Elst. In het dagelijks leven werkt Eric voor een expertisecentrum in Arnhem dat onderzoek doet naar het duurzaam opladen van elektrische auto’s. Hij was al eerder zo’n 8 jaar fractievoorzitter van de SP in provinciale staten van Gelderland. Hij liep toen met de SP voorop in het verzet tegen het uitverkopen en privatiseren van energiebedrijf NUON. De SP-fractie streed onder zijn leiding voor behoud van bibliobussen en voor het steunen van onafhankelijke regionale journalistiek. Ook kwam de fractie met plannen, bijvoorbeeld om in Gelderland 10.000 sociale huurwoningen bij te bouwen en om provinciegeld niet langer in topsportevenementen maar in sport voor iedereen te stoppen. Mede dankzij de blijvende inzet van de Gelderse SP kwam er geld voor verbetering van de spoorverbinding van en naar de Achterhoek (dubbelspoor).
Carla Claassen getrouwd en moeder van twee volwassen kinderen. Sinds 2019 is ze fractievoorzitter van de SP in Gelderland en naast Statenlid ook fractievoorzitter voor de SP in Lingewaard. Carla is geboren en getogen in Doornenburg maar al sinds 1993 woont ze in Bemmel.