Hoorzitting over onvoldoende bescherming omwonenden industrie

13 juni 2023

Hoorzitting over onvoldoende bescherming omwonenden industrie

Foto: Eric van Kaathoven / SP Gelderland

Op initiatief van de Gelderse SP is er op woensdag 14 juni op het provinciehuis in Arnhem een hoorzitting met experts en omwonenden over de bescherming van omwonenden tegen de uitstoot van schadelijke stoffen door de industrie. Bewoners worden onvoldoende beschermd zo blijkt uit het recent gepubliceerde onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ‘Industrie en omwonenden’. Overheden en bedrijven komen pas in actie nadat omwonenden in de media aan de bel trekken. Maar dan nog gebeurt er te weinig. In het onderzoek wordt specifiek ingegaan op de situatie rond de omstreden asfaltcentrale APN in Nijmegen.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven is geschrokken van het onderzoek. Van Kaathoven: “Het gaat hier om een zeer ernstige zaak, de overheid en industrie schieten tekort in het beschermen van mensen, jong en oud, tegen gezondheidsschade door de milieuvervuiling van de industrie.” Door het onderzoek op de agenda van Provinciale Staten te zetten en een zogenaamde Ronde Tafel (hoorzitting) met experts te organiseren, hoopt de SP brede steun in Provinciale Staten te krijgen voor serieuze verbeteringen in de wijze waarop lokale en provinciale overheden met vergunningverlening en handhaving omgaan. Van Kaathoven: “De volksgezondheid hoort boven de commerciële belangen van bedrijven te staan en de overheid moet daarvoor zorgen”.

De OVV deed onderzoek naar Tata Steel (IJmuiden), Chemours (Dordrecht) en asfaltcentrale APN (Nijmegen). In 2021 onthulde milieudeskundige Cor Coenrady, ingehuurd door de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN, verantwoordelijk voor milieutoezicht) dat de uitstoot van schadelijke stoffen door APN 17 keer hoger was dan wettelijk toegestaan. Omwonenden werden niet geïnformeerd door de ODRN en de gemeente Nijmegen. Sterker nog, Coenrady kreeg na zijn onthullingen te maken met ontslag en sancties door de ODRN. De Gelderse SP sprak hier schande van en pleitte voor een ‘nieuwe bestuurscultuur’ bij de provincie.

Hoorzitting en vervolg
Volgens het OVV-rapport, gepubliceerd op 13 april, is de bescherming van omwonenden onvoldoende: zo is er te weinig aandacht voor opeenstapeling van uitstoot uit meerdere bronnen (cumulatie) en is de overheid niet proactief en kijkt men alleen naar de regels (is het binnen de normen, dan is het goed). Overheden hebben de uitstoot onvoldoende in beeld en het huidige stelsel van vergunnen, handhaven en toezicht functioneert slecht. Het rapport was voor de SP reden om een hoorzitting aan te vragen.

De hoorzitting is te volgen via https://gelderland.parlaeus.nl/user/meeting/action=view/id=267 (zaal N, 9:00-12:30). Deelnemers zijn onder andere prof. dr. Ad Ragas (hoogleraar Environmental Science aan de Radboud Universiteit), jurist Harm Borgers, vertegenwoordigers van de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) en Nijmegen (ODRN) en bewonersorganisaties uit Nijmegen (rond asfaltcentrale APN) en Renkum (rond kartonfabriek Parenco). Het verzoek van de Gelderse SP om ook onafhankelijk expert en klokkenluider Cor Coenrady als expert te horen is niet ingewilligd. De OVV heeft voor haar rapport wel met hem gepraat.

Na de hoorzitting volgt bespreking in een provinciale commissie op 21 juni en in de Statenvergadering van 4 of 5 juli.

Zie ook: https://gelderland.sp.nl/nieuws/2023/04/sp-gelderland-wil-bespreking-verontrustend-onderzoek-onderzoeksraad-voor-veiligheid

Foto: Parenco in Renkum