Nieuwe coalitie van ‘boer, kerk en kapitaal’ maakt beloften niet waar

28 juni 2023

Nieuwe coalitie van ‘boer, kerk en kapitaal’ maakt beloften niet waar

De nieuwe Gelderse coalitie van BBB, VVD, CDA, ChristenUnie en SGP is volgens de SP geen frisse wind, maar oude wijn in nieuwe zakken. Beloften over het verbeteren van het openbaar vervoer, het aanpakken van de woningnood, onze energie weer in eigen handen nemen en het schrappen van dure prestigeprojecten als de geplande railterminal worden niet waargemaakt. “De gevestigde partijen trekken nog steeds aan de touwtjes”, constateert fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

De grote overwinning van BBB op 15 maart heeft in Gelderland niet tot grote veranderingen geleid, stelt de SP vast. “Na de langste formatie in de recente Gelderse geschiedenis zitten we nu met een in de Gelderse traditie wel erg eenzijdige coalitie. De formateur was van CDA-huize en de belangrijkste kandidaat-gedeputeerde van BBB is de oud-fractievoorzitter van het CDA in de Provinciale Staten. Wat nou uitdagen van de zittende macht? Het is gewoon weer de combinatie CDA/VVD die het voor het zeggen heeft. Het is gewoon weer het belang van de bio-industrie boven het algemeen belang.”

Openbaar vervoer

De SP vroeg aan de nieuwe coalitie om er linksom of rechtsom voor te zorgen dat het openbaar vervoer niet uitgekleed wordt, maar juist beter wordt. Van Kaathoven: “Als we het coalitieakkoord lezen dan zijn we daar bepaald niet gerust op. Zeker als het gaat om volwaardig openbaar vervoer en niet van die flex-nepoplossingen. Gelukkig is onlangs wel een Statenbrede motie aangenomen die ons behoud voor verdere kaalslag voor nu.”

Woningnood

In 2013 al presenteerde de SP een plan voor 10.000 extra sociale huurwoningen, met steun van woningcorporaties en Bouwend Nederland. De woningnood is sindsdien alleen maar groter geworden. “Zeker voor voldoende sociale huurwoningen lijkt geen aandacht bij deze coalitie. Dat baart ons grote zorgen. De woorden ‘sociaal’, ‘sociale’ en ‘huur’, komen niet eens voor in de tekst. De SP wil 50 % sociale huur en daarnaast een mix van betaalbare huur en koop.”

Energie

De energiecrisis heeft laten zien dat het belangrijk is om democratische controle te hebben over onze energie. Nu is onze energie in handen van marktpartijen die niet naar de mensen luisteren, maar naar hun aandeelhouders. Terwijl gezinnen afgelopen winter in de kou zaten om torenhoge rekeningen te vermijden, streken de energiebedrijven miljoenenwinsten op. “NUON had nooit verkocht mogen worden. Energie is een basisbehoefte en die moet je niet afhankelijk maken van de vrije markt. Er komt al een Gelders warmtebedrijf. Onze oproep was: verbreed dat tot een Gelders energiebedrijf dat geen winst hoeft te maken maar zich volledig kan richten op duurzame en betaalbare energie voor iedereen. Vooral voor die mensen die toch al grote moeite hebben om rond te komen en extra zwaar getroffen zijn door de huidige stijgende prijzen.” Ondanks de steun van BBB voor energie in eigen handen tijdens de campagne - partijleider Caroline van der Plas zei de oproep van de SP te steunen - is hier weinig over terug te zien in het Gelderse coalitieakkoord.

Railterminal

Vóór de verkiezingen was BBB duidelijk: net als de SP wilde zij af van de geldverslindende en overlast veroorzakende plannen voor een railterminal bij Valburg. “Je hoeft geen expert te zijn op dit gebied. Iedereen met gezond verstand kan zien dat een projecten als de Noordtak of de railterminal Gelderland eerder politiek wensdenken en ondoordachte ambities zijn dan zinvolle investeringen”, was toen te lezen op de Gelderse BBB-website. Toch gaat de nieuwe coalitie er vooralsnog gewoon mee door. “Dat was voor de verkiezingen, dan word je de grootste en verwachten mensen dat je je beloftes ook waar maakt en niet doodleuk tientallen gemeenschapsgeld over de balk gooit voor zinloze en heel slechte plannen. Waar is nog je geloofwaardigheid als je 180 graden draait op zo’n belangrijk punt?”