Gelderland gaat eindelijk zorgen voor toiletten in alle treinen!

20 december 2023

Gelderland gaat eindelijk zorgen voor toiletten in alle treinen!

Foto: Marco Raaphorst / Creative Commons

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 20 december 2023 hebben de staten besloten dat er geld komt om ervoor te zorgen dat alle treinen in Gelderland de komende jaren toiletten krijgen. Het gaat daarbij om voor iedereen toegankelijke toiletten. De SP-fractie is blij dat er nu na vele jaren van acties en inzet van verschillende fracties ook in Gelderland een einde gaat komen aan een periode met treinen zonder toiletten.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven over het besluit van Provinciale Staten:  “Het ontbreken van toiletten in treinen hebben wij altijd gezien als een domme fout. Bizar dat het zo lang heeft geduurd maar fijn dat deze nu eindelijk hersteld gaat worden!“ Wel pleit Van Kaathoven ervoor om de ombouw zo snel als mogelijk te doen. Het kan nog jaren duren voordat de laatste trein omgebouwd is.

Lange geschiedenis

In een aantal regionale treinen in Gelderland (Valleilijn en Achterhoek-Rivierenland) ontbreekt op dit moment een toilet op de trein. Voor veel mensen met een beperking of ziekte is de beschikbaarheid van toiletten op de trein cruciaal. Bij het ontbreken daarvan kunnen zij niet of nauwelijks gebruik maken van deze regionale treinen, en is hun bewegingsvrijheid beperkt. In de rest van Nederland rijden dan ook alleen treinen met toiletten. In Gelderland is door een wat de SP betreft verkeerde beleidskeuze jaren geleden gekozen voor treinen zonder toiletten. En is daarna toen partijen als de SP en actievoerders als Greetje van Amstel (‘Plee-back!’) namens een Toilet Alliantie hiervoor pleitten altijd gezegd door het college dat ombouw geen optie was. Het zou te duur zijn. Dat is nu dus veranderd. Mede op aandringen van de Tweede Kamer die overal toiletten in de treinen wil en mogelijke ondersteuning van het Rijk, is het nieuwe college nu gekomen met een voorstel voor ombouw. Dit voorstel kreeg brede steun in Provinciale Staten.

ZIE OOK