Vragen SP en spoeddebat over schrappen ritten bij busvervoerder EBS

13 maart 2024

Vragen SP en spoeddebat over schrappen ritten bij busvervoerder EBS

Foto: Lijn 45 / Wikimedia Commons

De Gelderse SP-fractie is bezorgd over de problemen bij busvervoerder EBS. De partij heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten en steunde en debatverzoek en motie op initiatief van de PvdA-fractie. Aanleiding is de aankondiging van EBS om vanaf april tien procent van de vaste ritten te schrappen in de concessie IJssel-Vecht waar een deel van het busvervoer op de Veluwe onder valt. De SP vindt dit niet acceptabel en wil dat zo snel mogelijk weer de volledige dienstregeling wordt gereden.

Personeelsgebrek en rammelende bussen
De hoge rituitval komt volgens onder EBS vooral doordat het moeilijk is om aan voldoende personeel te komen. Volgens chauffeurs komt dit door onvoldoende tijdige werving en vertrokken en zieke chauffeurs als gevolg van ondeugdelijk materiaal. Er zijn veel technische mankementen aan de Chinese elektrische bussen. Eerder al stelde de SP vragen over de slechte arbeidsomstandigheden voor personeel, uitvallende ritten en gebrekkig reiscomfort voor passagiers, door naar rechts trekkende rammelende bussen. Naast het slechte materieel is een andere reden die chauffeurs aangeven om af te haken dat ze bij EBS te vaak teleurgestelde reizigers op hun diensten tegenkomen, zoals scholieren die te laat in de lessen komen, en inwoners die hun zorgafspraak niet op tijd halen. Chauffeurs moeten dit aanhoren en zijn onmachtig om het op te lossen. Veel kritiek mogen ze, zo geven ze aan, echter niet uiten naar hun directie.

Tijd om in te grijpen
Voor de SP is het hoog tijd dat provincie gaat ingrijpen. “De provincie als opdrachtgever mag beter verwachten. Evenals de chauffeurs en reizigers. Schrappen van diensten omdat ritten uitvallen is de omgekeerde wereld. Reizigers ontmoedigen met uitgevallen diensten en met een verschraalde dienstregeling vindt de SP niet acceptabel.” aldus fractievoorzitter Eric van Kaathoven. Daarom was de SP mede-aanvrager van een spoeddebat, samen met initiatiefnemer PvdA, GroenLinks, PvdD, 50PLUS en Volt.  Het debat hierover vond plaats tijdens de vergadering van provinciale staten van woensdag 6 maart. Eerder hadden provinciale staten zich uitgesproken dat het openbaar vervoer in Gelderland niet verder mocht verslechteren.
De partijen dienden samen een motie in met onder andere de oproep om EBS net als andere provincies een boete te geven en de gedupeerde reizigers volledig te compenseren. Deze voorstellen haalden het echter niet: de rechtse coalitie van BBB, VVD, CDA, SGP en CU stemde tegen, net als PVV, JA21 en FvD. De verantwoordelijke gedeputeerde Ruitenberg (SGP) gaf aan nog steeds vertrouwen te hebben in EBS.

UPDATE: de vragen zijn beantwoord (zie bijlage)