Verklaring SP over aanvraag spoeddebat PVV inzake Statenlid Smits

16 mei 2024

Verklaring SP over aanvraag spoeddebat PVV inzake Statenlid Smits

In de Statenvergadering van 15 mei vroeg de PVV-fractie een spoeddebat aan over de aanwezigheid van Statenlid Paul Smits (GroenLinks) bij de Palestina-protesten aan de Universeit van Amsterdam. De SP heeft dit verzoek niet gesteund, en steunde ook niet het voorstel van de Commissaris van de Koning voor een integriteitsonderzoek. Lees hieronder de verklaring van fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

De PVV wil de gedragscode integriteit misbruiken om het grondwettelijke recht om te demonstreren in te perken voor collega-Statenleden/ volksvertegenwoordigers met andere, hen ongevallige, meningen. De SP zou het een heel zorgelijke ontwikkeling vinden als een meerderheid van de Staten hierin mee zou gaan. Wij steunen dit debatverzoek dan ook niet en zullen altijd pal voor het recht van demonstratie blijven staan.

Wij stemmen ook niet in met het voorstel van de Commissaris van de Koning om een integriteitsonderzoek in te stellen. Omdat het hier het demonstratierecht betreft zou er geen integriteitsonderzoek gedaan moeten worden en zeker niet namens ons!