SP stelt schriftelijke vragen over energiearmoede in Gelderland

4 oktober 2024

SP stelt schriftelijke vragen over energiearmoede in Gelderland

Foto: Vincent de Groot / Creative Commons

De Gelderse fractie van de SP stelt vragen over energiearmoede in Gelderland. Aanleiding is een rapport van TNO Nederland, waarbij een nieuwe rekenmethode gebruikt wordt om energiearmoede te meten. Daarbij wordt vooral helder wat de verschillen zijn tussen energiearme huishoudens, wat betreft niveau en diepte. Daaruit blijkt onder andere dat het zwaartepunt van de energiearmoede zich verplaatst van de Randstad naar de rest van Nederland.

De SP is bezorgd over de conclusies van het rapport, en wil weten of het Gelderse provinciebestuur in beeld heeft hoe de situatie in onze provincie is. Ook wil de SP weten welke maatregelen Gelderland nu al neemt, en of het niet tijd is voor een Gelders aanvalsplan energiearmoede.

Cijfers in beeld
TNO komt op een landelijk gemiddelde energiearmoedekloof per huishouden van 472 euro per jaar (39 per maand), op basis van de huidige energieprijs. Dat is het bedrag wat nodig is om boven de energiearmoededrempel te komen. Bij een lagere energieprijs, zoals in 2019, is de kloof 230 euro per jaar (19 per maand), bij extreem hoge energieprijzen zoals de piek eind 2022 is hij 1.100 euro per jaar (92 per maand). In totaal hebben energiearme huishoudens een kloof van 250 miljoen euro per jaar bij de huidige energieprijzen, 117 miljoen bij lage prijzen en 678 miljoen bij extreem hoge prijzen. Huishoudens met een slecht geïsoleerde woning hebben de hoogste energiearmoedekloof, met uitschieters naar 3.000 euro per jaar. Van de 54.000 energiearme huishoudens met een kloof van meer dan € 1.000 per jaar (bij een gemiddelde energieprijs) woont ruim 30 % (16.000) in een zeer slecht geïsoleerde woning.

Het rapport van TNO is hier te lezen