h

Gelders Openbaar Vervoer gered

2 april 2004

Gelders Openbaar Vervoer gered

Het college van Gedeputeerde Staten heeft in de persoon van Marijke van Haren een evenwichtig Openbaar Vervoer beleid geformuleerd. Trein, bus en CVV (Collectief Vraag Afhankelijk Vervoer) en lokale initiatieven van belbussen door vrijwilligers moeten geintegreerd worden in een kwaliteitsverbetering van het OV-aanbod.

Het college nam de SP-eisen over: een goede bereikbaarheid van scholen, regionale ziekenhuizen, doktersposten, bedrijventerreinen, bejaardentehuizen blijft nodig. Daar waar mensen afhankelijk zijn van OV moeten voorzieningen bereikbaar zijn.

Het was verrassend en verfrissend te zien en te horen dat de Gedeputeerde tot in detail op de hoogte was van de knelpunten binnen het Openbaar Vervoer. En zo hoort het! Tenslotte dient de Gelderse burger centraal te staan.

Het schrappen van lijnen mag geen consequenties hebben voor de bereikbaarheid van instellingen en voorzieningen. Verder zegde het college het volgende toe:
- Het CVV dient een nieuwe fase in te gaan. Het CVV wordt welliswaar genoemd als aanvullend Openbaar Vervoer maar de bedoeling was vooral "aangepast Openbaar Vervoer". Gehandicapten betalen het CVV. Eerder kregen zij ruim 1500 Euro voor deze voorziening. Het college heeft duidelijk aangegeven hier oog voor te hebben. Van Haren wil een splitsing realiseren waardoor de WVG-inbreng duidelijker wordt.
- Evaluatie maart-april. De SP heeft van Haaren aangeboden samen met haar de evaluatie ter hand te nemen. Onder dankzegging zag ze daar van af omdat ze de evaluatie samen met het Openbaar Vervoer Platform wil uitwerken.

Dit betekent dat ook wij een evaluatie zullen organiseren in die periode. Nadere informatie zal tegen die tijd zeker volgen.

U bent hier