SP fractie loopt weg tijdens Statenvergadering

26 april 2004

SP fractie loopt weg tijdens Statenvergadering

De SP fractie Gelderland heeft vandaag de statenvergadering demonstratief verlaten. De aanleiding hiervoor vormde de kerntakendiscussie, die momenteel gevoerd wordt in de provincie. SP Gelderland heeft vanaf het begin van deze discussie gesteld dat het hier ging om een ordinaire bezuinigingsoperatie i.p.v. een degelijke discussie over de verbetering van dienstverlening door de provincie.

Ondanks dit standpunt heeft de fractie, mede doordat de andere oppositiepartijen ook de discussie wilden voeren, zich in het debat gemengd. Vandaag echter kwamen de ware bedoelingen van de collegepartijen CDA, VVD en PvdA naar boven.

Een aanvaring tussen CDA, VVD en PvdA enerzijds en het college van GS anderzijds over de hoogte van de bezuinigingen was de reden voor een kleine crisis in de Statenzaal. De collegepartijen wilden middels een amendement een extra bezuiniging van € 2,5 miljoen doordrukken. Hierbij wilden ze niet aangeven waar deze bezuinigingen vandaan moeten komen.

Het college wilde dit niet accepteren, omdat dan simpelweg de vereiste dienstverlening niet meer gegarandeerd kan worden. Na een achterkamertjesoverleg door de “bende van drie” en het college is besloten dat CDA, VVD en PvdA bij de volgende statenvergadering met voorstellen zullen komen inzake de te schrappen banen.

Bij de stemming over dit onderwerp hebben de oppositiepartijen de zaal verlaten. Zij voelden zich buiten de discussie geplaatst. De intentie van de oppositie om een goede discussie over de dienstverlening van de provincie te voeren, werd de grond ingeboord. Zij wilden zich ook niet voor het karretje van de collegepartijen laten spannen om bovenop de € 11,9 miljoen nog eens € 2,5 miljoen euro op voorhand te bezuinigen zonder inzicht te hebben in de werkelijke stand van zaken. In het bijzonder niet omdat het college heeft aangegeven een aantal structurele en incidentele meevallers te hebben.

De SP fractie wilde de rest van het “dualismetheater” niet afwachten en toezien hoe “de bende van drie” ook de voorjaarsnota vorm zou gaan geven. De fractie besloot haar tijd nuttiger te gaan besteden.