Protest tegen boring naar Steenkool- en Schaliegas

22 oktober 2011

Protest tegen boring naar Steenkool- en Schaliegas

Op donderdag 27 oktober 2011 organiseert de Gelderse Milieufederatie (GMF) een korte protestmanifestatie op het Plein in Den Haag tegen de voorgenomen proefboringen.

Er wordt busvervoer georganiseerd door GMF vanuit Zutphen, vertrek 10:45h. De manifestatie in Den Haag is om 13:00h. De Gelderse SP fractie steunt dit protest van harte en roept SP leden op om zich aan te melden om mee te doen aan deze manifestatie: graag opgeven bij a.de.meijer@geldersemilieufederatie.nl, zodat zij weten op hoeveel mensen ze kunnen rekenen.

Op 29 september kwamen in Lochem meer dan 125 mensen bijeen om informatie uit te wisselen over de winning van zogenaamd onconventioneel gas, beter bekend onder de term Steenkoolgas en Schaliegas. In een overvolle zaal gaven verschillende deskundigen uitleg over het verschil met de winning van aardgas en de gevaren die het boren naar steenkoolgas met zich meebrengt. Veel inwoners waren geschrokken van de beelden die in de film ‘Gasland’ te zien waren over de gaswinning in Amerika. In deze film zijn beelden te zien van aantasting van de natuur en de schending van de gezondheid van mens en dier door verontreinigd bronwater. Treffend zijn de beelden van het kraanwater dat ontbrandt door er een aansteker bij te houden! Zie ook: http://www.gaslandthemovie.com.

Door de regering is er in 2010 een vergunning verleend aan Queensland Gas Company om proefboringen te doen. Volgens een deskundige lijkt de omgeving van Lochem en Winterswijk de meeste kans te maken op een succesvolle boring. Hierbij valt op Bij de boringen worden opvallend genoeg chemicaliën gebruikt die niet vallen onder de huidige Europese wetgeving.

Volkert Vintges, de directeur van de Gelderse Milieufederatie (GMF) gaf aan dat door de provincie Gelderland en GMF bezwaar is aangetekend tegen de vergunning die aan Queensland Gas Company is toegekend. Dit bedrijf is eigendom van British Gas Group (BG). In Brabant is door de provincie een moratorium ingesteld op de boring naar Schaliegas. De GMF wil samen met de provncie Gelderland en de gemeenten Duiven en Arnhem ook een moratorium in onze provincie.

Persoonlijk verslag van avond over steenkoolgas, door Eric van Dijk, commissielid van de Gelderse SP (pdf)

De film Gasland, uitgezonden door Zembla