SP: provincie moet plannen mega-winkelcentrum Ressen tegenhouden

25 februari 2013

SP: provincie moet plannen mega-winkelcentrum Ressen tegenhouden

De gemeente Nijmegen wil vlakbij Ressen een nieuw megawinkelcentrum laten bouwen. De Gelderse SP wil dat het provinciebestuur deze bouwplannen tegenhoudt omdat ze ten koste gaan van de winkeliers in de binnensteden van omliggende steden en dorpen. Daarbij zou het provinciebestuur vooral moeten terugkijken naar de plannen voor het megawinkelcentrum NL.C in Geldermalsen, waar de provincie in 2005 al een stokje voor stak.

De Gelderse Kamer van Koophandel heeft de provincie al opgeroepen om gebruik te maken van haar wettelijke bevoegdheden om de ontwikkeling van het megawinkelcentrum in Ressen te stoppen. Nijmeegse binnenstadondernemers zijn bang voor het weglekken van omzet, waardoor er veel winkels zullen verdwijnen. En ook ondernemers uit omliggende plaatsen zoals Elst en Huissen vrezen dat de plannen in Ressen zullen leiden tot het verslechteren van het winkelaanbod. Die vrees is reëel: onderzoeksbureau Stec berekende dat het megawinkelcentrum bijna 60 miljoen euro per jaar omzet bij de huidige winkeliers kost, waarvan 16 miljoen euro uit de Nijmeegse binnenstad weglekt.

De SP wil dat de provincie de plannen stopt omdat het onaanvaardbaar is dat in tijden van recessie, met veel faillissementen en beëindigingen van winkels tot gevolg, er opeens een nieuw megawinkelcentrum tussen twee steden wordt ontwikkeld. De nieuwe Ruimtelijke provinciale verordening bevat regels over de bouw van zulke megawinkelcentra. Zo mogen ze niet ten koste gaan van de bestaande detailhandel en mogen megawinkelcentra alleen worden gebouwd als ze vanwege ruimtelijke eisen of veiligheidseisen niet in een binnenstad passen. De SP wil weten hoe het dagelijks provinciebestuur deze eisen gaat toepassen en of zij bereid is om de plannen te stoppen omdat ze ten koste gaan van de bestaande detailhandel.

SP-statenleden Alex Mink en Peter Lucassen: “Wij willen dat de provincie net zoals in 2005 ingrijpt en de plannen bij Ressen stopt. De plannen van de gemeente kosten de kop van winkeliers in Arnhem en Nijmegen, en zorgen ervoor dat het winkelaanbod in de omliggende dorpen en steden verder zal verslechteren. Die 60 miljoen euro omzet komt immers uit hun kassa’s. Gelderland moet geen nieuw Frankrijk worden met weidewinkels buiten dorpen en steden en lege winkelpanden binnen de dorpen en steden”.

De SP heeft de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Hoe oordeelt het college over de plannen zoals de ontwikkeling van een groots opgezet retail –centrum te Ressen in het licht van de huidige retail-markt in de regio (crisis, leegstand winkels, concurrentie met internet)? Acht het college de komst van een megamall te Ressen net als de SP-fractie een onwenselijke ontwikkeling?

2. Wat is volgens het college het verband tussen de mogelijke komst van grootschalige nieuwe winkelcentra zoals in Ressen in relatie tot de bestaande detailhandelsstructuur in de regio? Zijn verdringingseffecten te verwachten? Wat betekent dit voor de detailhandel in steden zoals Arnhem en Nijmegen maar ook in omliggende dorpen en kernen als Oosterhout, Elst, Bemmel, Huissen, et cetera?

3. Is het college bereid in overleg te treden met de gemeente Nijmegen over de retailplannen voor Ressen, al dan niet gezamenlijk met andere lokale overheden?

4. In 2005 heeft de provincie Gelderland de vestiging van NL.C in Geldermalsen tegengehouden omdat grootschalige detailhandel negatieve gevolgen zou hebben voor de omzet van de ondernemers in binnensteden. Is het college het met de SP-fractie eens dat gezien de overeenkomsten met de huidige plannen voor Ressen het voor de hand ligt dat de provincie hier opnieuw een duidelijk ‘nee’ laat horen? Is het college bereid om hiervoor waar nodig in samenwerking met provinciale staten het de provincie ter beschikking staande ruimtelijke instrumentarium zoals de Ruimtelijke verordening te benutten?