h

Teleurstellend: Staten geven macht over RailTerminal Gelderland uit handen

1 mei 2020

Teleurstellend: Staten geven macht over RailTerminal Gelderland uit handen

Foto: Matthias van Hunnik

Een meerderheid van Provinciale Staten heeft de regie over RailTerminal Gelderland (RTG) volledig uit handen gegeven. Verzet van de SP tijdens de digitale statenvergadering heeft daar niets aan kunnen veranderen. De coalitie, waaronder voormalig tegenstander GroenLinks, ligt niks meer in de weg om dit veel te dure Gelders prestigeproject uit te voeren. SP Statenlid Maurits Gemmink is zwaar teleurgesteld: “Het is een schande dat een merendeel van partijen in Provinciale Staten de regie weggeeft over de Railterminal. Want juist bij het beleid rond dit prestigeproject laat Gedeputeerde Staten gevaarlijk zwabberbeleid zien.”

RailTerminal Gelderland moet de Gelderse ‘hub’ worden aan de Betuweroute. Het overslagpunt voor containers van spoor naar weg en water. Het is gepland naast de A15 bij Elst, naast het buurtschap Reeth. Laat het op die plek nu al heel erg druk zijn. Naast de A15 en de Betuweroute ligt bedrijvenpark Knoop 38 daar en is er een windmolenpark. Maar de rust in de omgeving is niet het zwaarstwegende argument tegen RTG. Het project gaat Gelderland tussen de 40 en de 65 miljoen euro kosten. Gemmink: “Het is allerminst zeker of we dat geld ooit terug verdienen. Maar dat is blijkbaar geen probleem voor een ruime meerderheid in Provinciale Staten. Met het grootste gemak werd voor de RTG gestemd en de benodigde miljoenen werden zonder blikken of blozen vrijgemaakt. De ontwikkelaars gingen voortvarend van start. Er werd een ontwerp en een inpassingsplan gemaakt. De omgeving was druk aan het inspreken en bezwaar maken. Er was één ondernemer gevonden die brood zag in het exploiteren van RTG. En het project denderde voort.”

Foto: SP
Vorig jaar werd er echter stevig aan de noodrem getrokken. Het hele project moest opnieuw. Er moet een Milieu EffectRaportage (MER) komen om aan te tonen wat de effecten op het milieu zullen zijn. Er moet een openbare aanbesteding komen voor de exploitant en er moet een nieuw inpassingsplan komen waar de omgeving weer op mag reageren.

Gemmink: “Dat is toch wel vreemd zwabberbeleid van de provincie. Immers, op eerdere vragen van de SP of er geen MER moest komen en of het onderhands aanbesteden van het project aan één ondernemer wel kon werd nog ontkennend gereageerd. Het opnieuw beginnen is sowieso een dure grap. Dit roept vragen op. Gaat het wel goed met het plan RTG en waarom wil Gedeputeerde Staten van Gelderland dat gemeente Overbetuwe en Provinciale Staten hun mandaat aan GS overgeven?”

De MER is nu wel nodig vanwege nieuwe stikstofregels en de aanbesteding moet omdat er anders sprake is van overheidssteun aan één ondernemer aldus Gedeputeerde Staten op vragen van de SP. En er is geen sprake van zwabberbeleid want dit wist men eerder nog niet. De beantwoording tijdens de digitale statenvergadering stelt de SP niet gerust.

Gemmink: “RailTerminal Gelderland blijft een prestigeproject met veel risico dat koste wat kost doorgedrukt moet worden. Helaas stemde een meerderheid van Provinciale Staten voor het geven van het mandaat aan Gedeputeerde Staten. Hierdoor is PS haar macht kwijt en staat de voorstanders van RTG weinig meer in de weg het plan door te drukken. Het is nu aan omwonenden en actiegroepen die tegen RTG zijn om het plan via de Raad van State tegen te houden. Gezien de nieuwe regels voor stikstofdepositie maken ze daar nog best wel kans. De overheid is afgelopen jaar wel vaker teruggefloten bij de uitvoer van grote vervuilende projecten.”

Reactie toevoegen

U bent hier