Elektrificatie Maaslijn begonnen
Elektrificatie Maaslijn begonnen

Op zaterdag 31 mei is ProRail begonnen met de elektrificatie van de Maaslijn, de treinroute van Arriva tussen Nijmegen en Roermond. Ook wordt de Maaslijn op een aantal plekken verdubbeld. Daarmee komt een lang gekoesterde SP-wens in vervulling. De SP pleit al meer dan tien naar voor het opknappen van de Maaslijn, en is verheugd dat het nu eindelijk gebeurt.
Maaslijn opgeknapt
Het hele 80 kilometer lange traject van de Maaslijn krijgt bovenleidingen. Er komen ook ondergrondse transformatorhuisjes. Om treinen elkaar te laten passeren komt er extra spoor bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Om ze sneller te laten rijden worden bochten aangepast. Overwegen en perrons worden ook vernieuwd.

Langgekoesterde wens
Met het elektrificeren en deels verdubbelen van de Maaslijn komt een langgekoesterde wens van de SP in vervulling. In 2012 vroeg de SP al aandacht voor de overvolle en stinkende treinen op de Maaslijn. In 2023 voerden de Gelderse, Brabantse en Limburgse SP nog gezamenlijk actie. Toenmalig SP-Tweede Kamerlid Mahir Alkaya doopte station Nijmegen symbolisch om tot ‘Amsterdam University’, omdat de regering telkens meer prioriteit lijkt te geven aan het treinverkeer rond de Randstad.
- Zie ook:
- Openbaar vervoer
Reactie toevoegen