Gedeputeerde van Haaren vliegt uit de bocht met uitlatingen over A15

18 oktober 2006

Gedeputeerde van Haaren vliegt uit de bocht met uitlatingen over A15

Gisteren werd bekend dat minister Peijs (CDA, V&W) bereid is om mee te betalen aan de vervroegde doortrekking van de A15 van Bemmel naar Zevenaar. De verheugde reactie van Gelders verkeersgedeputeerde en partijgenote Marijke van Haaren is begrijpelijk, maar volgens de Gelderse statenfractie van de SP ontoelaatbaar.

Van Haaren suggereerde in De Gelderlander dat Provinciale Staten van Gelderland nog vóór de provinciale verkiezingen van 7 maart aanstaande akkoord moeten gaan met het voorfinancieren. Volgens fractievoorzitter
Agnes Lewe is deze stap een vorm van onbehoorlijk bestuur: "de gedeputeerde wil koste wat kost voorkomen dat kiezers zich uitspreken over een enorm project met grote kosten en consequenties. Dat is een zeer slechte vorm van doordrukpolitiek vlak voor de verkiezingen en toont aan dat de gedeputeerde onzeker van haar zaak is".

De SP is tegen de doortrekking van de A15. Het is beter om de benodigde 112,5 miljoen aan regionaal geld in te zetten voor enkele wegverbredingen, zoals bij de A50 en A325, en Regiorail KAN te realiseren. Daarnaast kan het akkoord het beste na de verkiezingen van 7 maart op de agenda komen, zodat de politieke partijen een helder
standpunt over dit grote project kunnen innemen. De uitspraken van CDA-gedeputeerde van Haaren passen hier niet bij.