Gedogen van milieuovertredingen: gedeputeerde van Diessen krijgt vrij spel

10 december 2006

Gedogen van milieuovertredingen: gedeputeerde van Diessen krijgt vrij spel

Het College van Gedeputeerde Staten had op 23 november bekendgemaakt dat milieugedeputeerde René van Diessen in zijn eentje mag beslissen welke bedrijven zich niet aan de wet hoeven te houden. Hij mag zogenaamde "gedoogbeschikkingen" gaan afgeven, zelfs als er gedoogd wordt in strijd met het Gelders gedoogbeleid. Voldoende reden, dacht de SP, om hierover een spoeddebat te houden. Maar tot onze stomme verbazing lagen bijna alle andere statenleden niet wakker van deze zaak.

Op papier mag het gedogen van milieuovertredingen alleen in uitzonderingsgevallen. In Gelderland wordt het bijna dagelijkse praktijk. Een bedrijf dat stelt door milieuregels in de problemen te komen vindt al snel een gewillig oor bij dit college. Dan maar wat langer zonder milieuvergunning draaien of wat meer vervuilen dan eigenlijk mag. Een voorbeeld van dat laatste is bijvoorbeeld een gedoogvergunning die onlangs nog is afgegeven voor een asfaltcentrale in Nijmegen.

Niet alleen de SP- statenfractie heeft de laatste jaren voortdurend aandacht gevraagd voor diit probleem. Ook de Inspectie van het Ministerie van VROM kraakte in een uitgebreide rapportage het gedoogbeleid van dit provinciebestuur.

De SP vindt dat gedogen zeer terughoudend moet gebeuren. Als er dan toch gedoogd moet worden, moet het hele college van Gedeputerde Staten daarover beslissen. En zeker niet alleen een milieugedeputeerde, die ook nog economie, en daarmee de belangen van de bedrijven, in zijn portefeuille heeft.

Een motie waarin dit werd uitgesproken kreeg alleen steun van de Groep Sociaal Gelderland.

Hieronder staat de tekst van onze vragen voor het spoeddebat van 6 december

1. Bent u het met ons eens dat er in principe geen gedoogbeschikkingen mogen worden afgegeven die in strijd zijn met het gedoogbeleid?
2. Wat zijn de overwegingen geweest van het college van gedeputeerde Staten om de besluitvorming over de hierboven genoemde gedoogbeschikkingen te delegeren aan de gedeputeerde Milieu?
3. Bent u het met ons eens dat het college van Gedeputeerde Staten als geheel verantwoordelijk is voor het afgeven van bovengenoemde gedoogbeschikkingen? Hoe denkt u die verantwoordelijkheid bij delegatie nog te kunnen waarmaken?
4. Bent u het met ons eens dat het delegeren van deze bevoegdheid naar de gedeputeerde Milieu extra problematisch is omdat hij ook Economie in zijn portefuille heeft?
5. Bent u bereid om het mandaatbesluit aan de gedeputeerde Milieu, waar het gaat om het gedogen in afwijking van het Gelders gdoogbeleid, in te trekken?

En dit is de tekst van de ingediende motie

Provinciale Staten van Gelderland, in vergadering bijeen d.d. 6 december 2006

gehoord de beraadslagingen

overwegende dat:

- het college van Gedeputeerde Staten als geheel verantwoordelijk is voor het Gelders gedoogbeleid in milieuzaken;

Draagt het college op om:

- het verlenen van mandaat aan de gedeputeerde Milieu, waar het gaat om gedoogbeschikkingen die afwijken van het vastgestelde gedoogbeleid, in te trekken.

en gaat over tot de orde van de dag.

Provinciebestuur wil illegale situaties bij bedrijven nog vaker gedogen