h

SP tevreden over aanpak problemen Valleilijn-trein

8 mei 2007

SP tevreden over aanpak problemen Valleilijn-trein

SP-statenleden Alex Mink en Toine van Bergen hebben eind april vragen gesteld over de supplementregeling voor reizigers van buslijn 105 en de drukte in de Valleilijn-trein van Ede naar Amersfoort. Wij zijn tevreden over de inzet van Gedeputeerde Staten om de problemen aan te pakken. Er wordt coulant omgegaan met scholieren die hun jaarabonnement voor de voormalige buslijn 105 (Ede-Lunteren-Barneveld Centrum) moeten omzetten naar een treinabonnement en de problemen met zitplaatsen zijn eind dit jaar opgelost door de instroom van nieuwe treinen. GS vinden het acceptabel dat 30% van de reizigers gedurende maximaal 15 minuten moeten staan.

Na de zomer wordt een kortingskaartje voor scholieren ingevoerd. Zij krijgen dan een korting van 10% tot 25% op de reiskosten met de trein.

Vanzelfsprekend blijven wij de gang van zaken rondom de Valleilijn volgen.

Recentelijk zijn er in de media enkele berichten over de Valleilijn-trein verschenen.
De SP wil graag van het college van GS weten wat haar visie over deze berichten is.
Daarnaast wil de SP informatie over de supplementregeling voor abonnementhouders van de Valleilijn.

Vraag 1: Recentelijk heeft de ChristenUnie-fractie in de gemeenteraad van Barneveld vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barneveld over de capaciteit van de Valleilijn-treinen . Men stelt dat de nieuwe treinstellen 26 zitplaatsen meer hebben dan het huidige materieel. Klopt dit en bent u van mening dat Connexxion voldoende rekening houdt met de te verwachten reizigersgroei?

Antwoord: In de nieuwe trein komen in de tweede klas 50 extra zitplaatsen. M.b.t. het tweede gedeelte van de vraag verwijzen wij naar ons antwoord op vraag 2.

Vraag 2: Uit onze eigen waarneming blijkt dat de stoptrein naar Amersfoort in de spits een goede bezettingsgraad kent. De drukte kent ook een schaduwzijde: volgens het OV Consumenten-platform Gelderland komt het voor dat reizigers flauwvallen. Bent u van mening dat de huidige vervoerscapaciteit voldoende is? Wat is uw mening over de recente berichten hierover?

Antwoord: In het bestek Valleilijn is aangegeven dat de provincie accepteert dat gedurende de spits ten hoogste 30% van de reizigers zal moeten staan, maar niet langer dan 15 minuten. Wij volgen de ontwikkelingen binnen deze concessie nauwlettend. Een extern bureau en OV-scouts hebben ons recent gerapporteerd over de bevindingen rond onder meer de zitplaatscapaciteit. Tijdens de in februari en maart gehouden metingen (gedurende 10 dagen, in de spitsperioden) bleek in 4 gevallen in de ochtendspits op het traject Barneveld-Centrum - Amersfoort deze norm te zijn overschreden. Daarbij is ons bekend dat vanwege reparatie van een trein als gevolg van een botsing met een auto er zich tijdelijk een extra capaciteitstekort heeft voorgedaan. In maart kwam het zitplaatstekort minder voor. Wij hebben Connexxion gevraagd om zorg te dragen voor oplossingen voor het tekort aan zitplaatsen. Zie daartoe ons antwoord op de vragen 3 en 4.

Vraag 3: Kunt u aangeven welke afspraken u met Connexxion heeft gemaakt over de materieel-inzet, met name als het gaat over de beschikbaarheid van het materieel en de vervoers-capaciteit?

Antwoord: T.b.v. de korte termijn oplossing heeft Connexxion 2 initiatieven genomen:
a. Connexxion heeft aan NS Financial Services - het enige bedrijf in Nederland dat gecerti-ficeerde treinen verhuurt - gevraagd om een extra trein ter beschikking te stellen tot aan de toelating van het nieuwe materieel. Blijkens informatie van Connexxion is daarop afwijzend gereageerd, gegeven het huidige algehele tekort aan treinmaterieel in Nederland en i.h.b. elektrisch materieel, zoals voorgeschreven op de Valleilijn.
b. Als oplossing voor de volle spitstreinen heeft Connexxion een proef gehouden om passa-giers vanaf Barneveld-Centrum per bus te vervoeren naar Barneveld-Noord, waar direct kan worden overgestapt op de rustiger pendeltrein naar Amersfoort. Ondanks de nodige communicatie door de vervoerder is deze proef inmiddels beëindigd vanwege gebrek aan belangstelling voor dit alternatief.

Vraag 4: Connexxion wil vanaf december vier keer per uur een stoptrein tussen Amersfoort en Barneveld-Centrum laten rijden. Volgens ons is dit beter dan het laten rijden van een pendeltrein Amersfoort - Barneveld-Noord, die buiten de spits weinig reizigers trekt.
Wat is uw mening over dit voornemen van de vervoerder? Kunt u aangeven welke rol u als concessieverlener heeft?

Antwoord: Wij voeren regelmatig overleg met Connexxion, zowel ter bewaking van de con-cessievoorwaarden als ter stimulering van nieuwe initiatieven. In dat kader steunen wij van harte het voorstel van Connexxion om de pendel Amersfoort - Barneveld-Noord door te trekken naar Barneveld-Centrum of het nog aan te leggen station Barneveld-Zuid. Dat gaat evenwel gepaard met de noodzaak tot aanpassingen van de rails en seinen. ProRail moet daarmee instemmen en ook zorgen voor de uitvoering. Daarnaast dient door ProRail studie te worden verricht naar de capaciteit op het spoor, zowel tussen Ede-Wageningen en Barneveld als op het hoofdrailnet tussen Barneveld-Noord en Amersfoort. Wij hebben ProRail inmiddels verzocht een studie te starten naar een keervoorziening/inpasbaarheid station Barneveld-Zuid. Op laatstgenoemd baanvak is sprake van “samenloop” met NS-treinen en het goederenvervoer tussen Barneveld-Noord en Amersfoort. ProRail moet zich nog uitspreken over de inpasbaarheid van deze nieuwe dienstregeling op dit baanvak.

Vraag 5: Tot de zomer bestaat er een supplementregeling voor abonnementhouders die met de voormalige route van buslijn 105 (Ede-Harderwijk v.v.) reisden. Deze abonnementhouders kunnen tegen gunstige voorwaarden met de Valleilijn-trein reizen, voor de resterende geldigheids-periode van hun abonnement.
Deze regeling is destijds nogal slecht gecommuniceerd.
Kunt u aangeven hoe de supplementregeling tot nu toe functioneert en welke afspraken er gemaakt zijn tussen de provincie en de vervoerders over de uitvoering van deze regeling?

Antwoord: De aanmeldingsperiode is op ons verzoek door Connexxion verlengd. Ondanks die verlenging hebben uiteindelijk slechts 35 personen zich aangemeld. Na de zomer introduceert Connexxion het kortingskaartje voor scholieren (10-25%).

Vraag 6: Kan er sprake zijn van een schadeloosstellingregeling in het geval van te late verstrekking van het supplementbewijs?

Antwoord: Degenen die zich later hebben aangemeld hebben alsnog een restitutie gekregen over de daaraan voorafgaande periode.

(PS2007-261 d.d. 8 mei 2007)

U bent hier