Schriftelijke vragen rondom milieuproblematiek Eibergen

18 november 2004

Schriftelijke vragen rondom milieuproblematiek Eibergen

Het blijft rommelen in Eibergen. Al maanden is er sprake van onrust in het dorp wegens voortdurende milieuproblematiek. De procedures rondom vergunningen worden niet goed nageleefd, er is sprake van vervuilende activiteiten en de provincie houdt onvoldoende grip op de situatie. Een van de nieuwe zaken die recentelijk is opgedoken betreft de activiteiten van een metaalverwerkend bedrijf. Het bedrijf neemt het niet nauw met milieuregels en zorgt voor uitstoot van schadelijke stoffen. Reden voor schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Schriftelijke vragen op grond van Art. 42 van het Reglement van Orde van Provinciale staten van Gelderland

Onderwerp: milieuproblematiek Eibergen

Aan: de voorzitter van Provinciale Staten
Dhr. J. Kamminga
Arnhem, 18 november 2004

Geachte heer Kamminga,
Hierbij stellen wij u de navolgende schriftelijke vragen.

1. Is het juist dat, met steun van de provincie Gelderland, in ieder geval voor het aanleggen van de wegenstructuur, in Eibergen het gemeentelijk industrieterrein Kiefte 4 wordt aangelegd c.q. uitgebreid?
2. Is aan die steunverlening een inventarisatie van de behoefte aan bedrijfsterreinen in de regio Eibergen voorafgegaan? Zo ja, wat was de conclusie van die inventarisatie?
3. Is het u bekend dat op het regionale bedrijfsterrein De Laarberg te Groenlo (op 2000 meter afstand van Kiefte 4) nog voldoende bedrijfsruimte aanwezig is? Is het u ook bekend dat genoemd regionale bedrijventerrein in 2005 nog met 40 hectare zal worden uitgebreid? * Hoe verhouden deze feiten zich tot uw steunverlening aan Kiefte 4?
4. Bij brief van 6 januari 2003 aan het college van B & W van Eibergen ** geeft u aan dat uitbreiding van Kiefe 4 haaks staat op het provinciaal en gemeentelijk beleid voor het buitengebied. Bent u het met ons eens dat een bedrijf als Heinhuis BV, dat het milieu zwaar belast, beter op zijn plaats is op een regionaal industrieterrein zoals De Laarberg? Zo nee, waarom niet?
5. Wat is de relatie tussen het aanleggen van extra ontsluitingswegen voor Kiefte 4 en een nog aan te leggen rondweg rond Eibergen? Zal door het aanleggen van een extra ontsluitingsweg vanaf de N18 het (vracht)verkeer in de dorpskom juist niet gaan toenemen? (Wat in strijd is met het aanleggen van een rondweg).
6. Is het u bekend dat op Kiefte 4 gelegen metaalverwerkend bedrijf Heinhuis BV zonder vloeistofdichte vloeren werkt, en sinds 2002 zonder geldige milieuvergunning draait? Hoe is dit mogelijk? Wat gaat u hieraan doen?
7. Is het u bekend dat bovenvermeld bedrijf onder andere veel geluidsoverlast veroorzaakt bij omwonenden? Wat gaat u hieraan doen?
8. Is het u bekend dat Heinhuis BV deels is gevestigd op en voormalige stortplaats? Dat zich in die stortplaats veel chemisch afval (vaten met gif) bevindt? Wat doet u om te voorkomen dat dit gif zich verspreidt en het grondwater vergiftigt?
9. Is het juist dat er ook sprake is van een aanzienlijke asbestvervuiling? Wat gaat u daaraan doen?
10. Is het u bekend dat enkele landbouwpercelen in de nabijheid van Heinhuis BV zich eveneens op de voormalige stortplaats bevindt? Kunt u garanderen dat voedsel wat daar mogelijk gekweekt zal gaan worden geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid?
11. Hoe voorkomt u dat grondwater onder de aanliggende landbouwpercelen uitlekken richting het nabijgelegen waterwingebied?
12. Op 13 maart 2002 is een contract gesloten tussen de gemeente Eibergen en Heinhuis BV over de bodemsanering op het bedrijfsterrein. Wat is de betrokkenheid van de provincie Gelderland bij dit contract? Is het juist dat omwonenden geen bezwaar hebben kunnen maken tegen de in dat contract vastgelegde uitbreiding van het bedrijfsterrein van Heinhuis BV?

* * Besluit gemeenteraad van Eibergen van 9 september 2003, Intentieovereenkomst voor RBT Laarberg
* **Brief van GS van Gelderland aan B & W van Eibergen d.d. 06-01-2003, uw nummer RE2002.74364

Arnhem, 18-11-2004

P. Freriks