Provincie vult het ene gat in de Veluwse busdienstregeling met het andere gat
Provincie vult het ene gat in de Veluwse busdienstregeling met het andere gat
In de vergadering van afgelopen juni vroeg de PS-commissie voor Verkeer om een overzicht van het door busexploitant BBA Veluwe geleverde meer- en minderwerk. Opvallend genoeg is de provincie Gelderland best bereid om gaten in de dienstregeling te dichten, maar ontstaan er elders ook gaten. Geld voor extra dienstverlening (meerwerk) buiten het aangeboden niveau in de offerte moet op tafel komen door elders in het lijnennet te schrappen of te krimpen. Extra budget in de vorm van een verhoging van de provinciale subsidie zit er niet in. De Veluwse busreiziger is dus per saldo niet beter maar ook niet slechter af. Enkele problemen blijven door deze houding voortbestaan. In totaal gaat het om 1,3 miljoen Euro (tot 2010) aan meerwerk en minimaal 5 Euroton tot 2010 aan minderwerk.
Het door Gedeputeerde Staten geleverde document is verzonden op aanvraag van de commissie en vanwege de periodieke evaluatie van de OV-concessies. De provincie gaat tegenwoordig strenger kijken naar de beloofde prestaties van de vervoerders. Aanleiding voor de scherpere controle is de krakkemikkige start van vervoerders Arriva (Betuwe) en BBA (Veluwe) in Gelderland. De commissie was ook benieuwd naar het meer- en minderwerk dat BBA Veluwe uitvoert.
Bij meerwerk gaat het om extra dienstverlening die wordt ingekocht volgens een in de offerte vastgelegd tarief. Meerwerk is altijd "extra" ten opzichte van het aangeboden niveau in de offerte. Minderwerk is juist het tegenovergestelde: minder geleverd werk ten opzichte van het in de offerte aangeboden niveau van dienstverlening tegen een bepaald vastgesteld tarief. Het aan de commissie verzonden overzicht laat een aardig inkijkje zien in het wel en wee van de prestaties van BBA Veluwe.
Na de start van de nieuwe concessie Veluwe op 12 december 2004 zijn enkele knelpunten zichtbaar geworden.
Deze knelpunten zijn veroorzaakt door een te laag bod in de offerte van BBA en worden in overleg met de provincie opgelost. Daar is wel geld voor nodig omdat in enkele gevallen het niveau van de dienstverlening beter wordt en meer werk veroorzaakt. Het gaat om forse bedragen: 1,3 miljoen Euro aan meerwerk voor de periode tot 2010, 5 Euroton aan zeker minderwerk tot 2010. Dit kan nog oplopen tot 2 miljoen Euro. Het hele pakket moet zichzelf bedruipen, extra exploitatiesubsidie zit er niet in.
Een van de verbeteringen is de invoering van het Eurotarief in Harderwijk. Hiervoor zijn wel midibussen nodig. Dat kost de provincie 41.000 Euro per jaar, de gemeente betaalt 30.000 Euro per jaar. Ook zijn de extra ochtendritten van lijn 86 (Ede-Wageningen-Arnhem) veiliggesteld, evenals de kwartierdienst op zaterdag tussen Ede en Wageningen. Reizigers in Elburg kunnen zeker zijn dat de extra avondspitsrit van lijn 200 (Elburg-Zwolle) blijft bestaan en enkele bushaltes rondom Nationaal Park de Hoge Veluwe zijn verschoven.
Deze verbeteringen veroorzaken wel verslechteringen. Zo staat de uitbreiding van stadsbuslijn 17 in Apeldoorn richting nieuwbouwwijk Zonnehove pas in 2007 op de planning en wordt tijdens de vakanties op zondag de verslechterde dienstregeling van lijnen 83 (Ede-Bennekom-Wageningen) en 86 weer van stal gehaald. Deze verslechteringen leveren 501.706 Euro tot 2010 op.
Er blijft dan nog een tekort over. GS wil dat tekort onder andere indammen door 5 (weer teruggekomen) scholierenlijnen te schrappen. Ook is het zo goed als zeker dat buslijn 105 (Ede-Barneveld-Harderwijk) tot Barneveld, NS-station Centrum eind 2006 verdwijnt vanwege de verbeteringen op de Valleilijn. De gemeente Ede is mordicus tegen de inkrimping van deze streeklijn en ziet haar graag voortbestaan als ingekrompen spitsbus. Dit levert 2 miljoen Euro op voor de periode 2005-2010.
De wijzigingen worden, na de doorvoering ervan, nog besproken en opnieuw bekeken. Waar mogelijk volgen dan andere - wellicht veel hardere - maatregelen om het tekort terug te dringen. Overigens is het interessant om te weten dat BBA Veluwe sowieso in de problemen komt. De Provincie Noord-Brabant heeft op 5 juli bekend gemaakt dat alle vijf de concessies (excl. Eindhoven/Helmond en De Kempen) naar andere vervoerders dan de BBA gaan. Daarmee wordt het bedrijf in een klap 50% kleiner wat onvermijdelijke gevolgen heeft voor de resterende concessies zoals de Veluwe en Utrecht-Noordwest. Er staat dus een hele hoop te gebeuren.
- Zie ook:
- Wegen, verkeer en openbaar vervoer