VROM-inspectie mag lunch opvrolijken

11 januari 2006

VROM-inspectie mag lunch opvrolijken

Een paar maanden geleden verscheen er een rapport, waarin de Inspectie van het Ministerie van VROM scherpe kritiek uitte op het milieubeleid van Gelderland. Naar aanleiding daarvan was afgesproken dat de Inspectie zou worden uitgenodigd om haar kritiek toe te lichten. Dat gebeurt nu.... tijdens de lunch van de eerstvolgende statenvergadering.

Tijdens de vergadering van de commissie Economie en Milieu deelde commissievoorzitter Diks (GroenLinks) dat mede aan de statenleden. De SP- fractie vindt deze "ontvangst" van de Inspectie een aanfluiting.

Statenlid Toine van Bergen: "Zo ontvang je derden niet waarmee je een fatsoenlijke discussie wilt voeren. Maar wat nog veel belangrijker is: de ernst van deze zaak wordt daarmee gebagatelliseerd. Zoiets bespreek je niet even snel tussen een boterham en een kopje thee. Dat moet in een gewone vergadering, zodat je met elkaar in discussie kunt gaan". Bovendien is er nu geen sprake van een openbare discussie, die door het publiek te volgen is.

Commissievoorzitter Diks denkt daar kennelijk anders over. Ze gaf aan van de meerderheid van de Statenleden begrepen te hebben dat dit punt " niet al te prominent behandeld hoeft te worden". En inderdaad, dat had ze goed ingeschat. Zwijgend stemden de andere fracties in met deze werkwijze. Tot verbijstering van de SP- fractie.