SP wil leegstaande stationsgebouwen aanpakken

27 februari 2006

SP wil leegstaande stationsgebouwen aanpakken

De NS sluiten op steeds meer stations loketten en wachtruimtes. Ook in Gelderland. De SP vindt dit een slechte zaak. Werkgelegenheid gaat verloren en onveiligheid en vandalisme rond het spoor krijgt de vrije hand. In de statenvergadering van aanstaande woensdag vragen we aan het provinciebestuur om te bekijken of deze leegstaande gebouwen een nieuwe bestemming kunnen krijgen. Dat het kan is in Wijchen bewezen.

Mede met subsidie van de provincie is er nu in het leegstaande stationsgebouw in deze plaats een Stationskiosk geopend. Het unieke van dit project is, dat mensen met een functiebeperking of een grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen hier werkervaring opdoen. Tevens heeft de plaatselijke VVV haar kantoor verplaatst naar het stationsgebouw.

De SP is bijzonder te spreken over dit iniatiatief van de Stichting 't Goede Spoor. Maar ondertussen staan er in Gelderland nog heel wat gebouwen leeg, of ze komen binnenkort beschikbaar. Volgens de website van NS www.hurenopstations.nl gaat het in onze provincie in ieder geval om Elst, Geldermalsen, Harderwijk, Zaltbommel en Zevenaar.

Maar volgens onze informatie staat er nog veel meer leeg (of dreigt binnenkort leeg te staan). Lees hieronder maar.

Nijkerk: Kiosk gaat dit jaar dicht, evenals de wachtruimte.
Doetinchem de Huet: zeer klein gebouw maar eveneens leeg.
Barneveld Centrum: is een combigebouw. Een snackbar en de voormalige - nu dichtgetimmerde - wachtruimte annex loket.
Nunspeet: leeg.
Harderwijk: aangegeven verhuurbare ruimte is vreemd, aangezien de Kiosk nog steeds geopend is.
Veenendaal de Klomp: leeg (ligt net in de gemeente Ede, anders dan de naam suggereert).
Winterswijk: de voormalige loketruimte is sinds 1999 leeg en onbezet. Het naastgelegen stationsrestaurant verkoopt treinkaartjes en doet gelukkig goede zaken. Toch blijft de lege ruimte een rotte kies in het gebouw.
Rheden: staat al jarenlang leeg en verloedert.
Arnhem Velperpoort (beide stations): voormalige Wizzl-winkel is weg en dus staat dit gebouw leeg (gebouw II), gebouw I staat al enkele maanden te huur. Sloop daarvan lijkt uitgesloten.

Voor 26 stationsgebouwen in Nederland zijn er sloopvergunningen aangevraagd. In Gelderland is het voormalige stationsgebouw in 't Harde vorige week gesloopt. Enkele andere gebouwen staan wellicht op de niet-openbare slooplijst. Daarmee gaat niet alleen een kans tot het realiseren van een goede voorziening op het station verloren, ook verdwijnen er beeldbepalende gebouwen.

Tekst van de mondelinge vragen

Afgelopen donderdag, 23 februari, is op het station van Wijchen de Stationskiosk geopend. Nadat de NS enkele jaren geleden de loketten had gesloten heeft een groep enthousiaste maatschappelijk betrokken mensen ervoor gezorgd dat het gebouw een nieuwe functie heeft gekregen. Het bijzondere van dit project van de Stichting ’t Goede Spoor is, dat mensen met een functiebeperking of een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hier werkervaring kunnen opdoen. De heropening van het gebouw zorgt er ook voor dat vandalisme wordt voorkomen en het gevoel van veiligheid bij in- en uitstappende reizigers wordt vergroot. En het bevordert bovendien de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in onze provincie.

De SP is blij dat ook de provincie een steentje bijdraagt aan dit project, vanuit het budget voor maatschappelijke participatie.

We moeten echter constateren dat door het beleid van NS ook in Gelderland steeds meer stationsloketten en wachtruimtes leegstaan of dreigen leeg te komen. Volgens de website www.hurenopstations.nl van de Nederlandse Spoorwegen gaat het in onze provincie in ieder geval over: Elst, Geldermalsen, Harderwijk, Zaltbommel en Zevenaar.

In verband hiermee stellen wij de volgende vragen:

1. Bent u het met ons eens dat hergebruik van leegkomende stationsloketten en wachtruimtes in Gelderland van groot belang is?
2. Bent u bereid om, in samenwerking met de betreffende gemeentebesturen, te onderzoeken in hoeverre leegstaande loketten en wachtruimtes een nieuwe zinvolle functie kunnen krijgen?

Toine van Bergen
Statenlid SP

Stationskiosk Wijchen
SP pleit voor behoud en verbetering van stationsvoorzieningen