Zandwinning: college neemt opnieuw bewoners niet serieus

25 mei 2006

Zandwinning: college neemt opnieuw bewoners niet serieus

Eerder, in het kader van projecten als "Ruimte voor de Rivier" en storten van baggerslib, is al gebleken dat Gelderse politici zich vaak weinig aantrekken van de mening van hun burgers. Gisteren kon aan deze serie weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd. Bewoners die zich ongerust maken over de gevolgen van zandwinning in het Land van Maas en Waal kregen maar één dag de tijd om te reageren op belangrijke informatie die ze ontvingen. De SP stelde er vragen over. Gedeputeerde Keereweer weigerde om de inspraaktermijn te verlengen, en alle andere partijen legden zich erbij neer.

Keereweer zei dat de stukken die hij opgestuurd had helemaal niet belangrijk waren. Dat de bewoners daar anders over denken was voor hem niet van belang. En vervolgens merkte hij nog op dat, als hij van tevoren geweten had dat er zo'n drukte over gemaakt zou worden, hij de informatie gewoon een paar dagen later verstuurd zou hebben. Zodat inspraak helemaal niet meer mogelijk was geweest.

SP- statenlid Toine van Bergen: "Keereweer toonde zich weer eens een bijzonder arrogant bestuurder. Maar hij graaft op deze manier wel zijn eigen graf. Het zou mij niets verbazen dat de Raad van State de plannen om zand te winnen straks naar de prullenbak verwijst, wegens onbehoorlijk bestuur".

De tekst van de gisteren door de SP gestelde mondelinge vragen

Inleiding

De vereniging van aanwonenden bij het ontzandingsproces ‘Over de Maas’ in de provincie Gelderland is verontwaardigd over de handelwijze van de provincie.
De provincie heeft één dag voor het verstrijken van de termijn, waarop gereageerd kon worden op de aanvulling op de Mer en de partiële streekplanwijziging, de belanghebbenden een tweetal zeer ter zake doende stukken toegestuurd. Namelijk het toetsingsadvies over het milieurapport en de aanvulling daarop en een vervolgonderzoek luchtkwaliteit!.
De vereniging, en waarschijnlijk verder iedereen die wil reageren, was niet in staat binnen 24 uur [verstrijken van de termijn] een afgewogen oordeel te kunnen geven. Op deze manier maakt de provincie een wettelijk recht om te reageren tot een farce.

Op 14 juni worden de plannen besproken in de statencommissie Ruimtelijke Ordening. Naar verwachting zal het Gelders parlement op 28 juni een definitief besluit nemen over het zandwinningsproject "over de Maas".

In verband hiermee stel ik u de volgende vragen:

1. Bent u het met ons eens dat de werkwijze zoals hierboven beschreven een vorm van onbehoorlijk bestuur is?
2. Bent u bereid om de termijn waarbinnen gereageerd kan worden te verlengen, zodat ook deze relevante informatie bestudeerd kan worden en verwerkt in de reactie van de vereniging, en van andere betrokkenen?

Toine van Bergen
Statenlid SP

Persbericht op website "Bewoners Over de Maas"
College houdt vast aan noodzaak van zandwinning "Over de Maas"