h

Trein Nijmegen-Kleef hoeft geen probleem te zijn, ondanks bezwaren Ubbergse burgemeester

30 juli 2006

Trein Nijmegen-Kleef hoeft geen probleem te zijn, ondanks bezwaren Ubbergse burgemeester

Burgemeester Wilbers van Ubbergen geeft in De Gelderlander, editie Nijmegen, van 29 juli aan dat wat hem betreft, de pogingen voor reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef niet nodig zijn. Hervatting van het personenvervoer over deze in 1991 gesloten verbinding is, aldus de Ubbergse burgervader, zinloos en doet afbreuk aan het busvervoer in zijn gemeente. Reden voor SP'ers Alex Mink en Toine van Bergen om in de virtuele pen te klimmen.

Trein Nijmegen-Kleef hoeft geen probleem te zijn, ondanks Ubbergse burgemeester

 Gemeente Ubbergen
Burgemeester Wilbers van Ubbergen: "(...) de treinjehova’s zijn al vijftien jaar bezig een voet tussen de deur te krijgen om vervolgens te roepen dat de deur nog niet dicht is’.„Treinjehova’s, hou daar eens mee op. Dat gelobby over die reactivering van de spoorlijn schept alleen maar onzekerheid. Personenvervoer op dat traject is een gepasseerd station“

Burgemeesters en spoorlijnen hebben een ding gemeen: hun onderlinge relatie is vaak gecompliceerd. Bij de uitrol van het Nederlandse spoorwegnet in de 19e eeuw werd dat al duidelijk: veel burgervaders zagen in de trein een oplossing voor de achterstanden in hun dorp of stad, anderen protesteerden hevig tegen de komst van “de duivelse machine”.

Vandaag de dag is dit schisma nog steeds bestaand, aldus De Gelderlander van 29 juli j.l. waarin burgemeester Wilbers van Ubbergen duidelijk te kennen geeft dat hij niets moet hebben van reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleef. Daarmee wordt Wilbers even berucht als zijn ambtsbroeder Prick uit Groesbeek aangezien beide heren niets willen weten van de reactivering van deze belangrijke spoorlijn.

De SP is warm voorstander van de trein tussen Nijmegen en Kleef. Een dergelijke treindienst moet worden uitgevoerd als lightrail-variant: comfortabel materieel dat grenst aan een tram, dus lichter dan de conventionele trein. Zulk materieel is ruim voorhanden. De Groesbeekse angst voor zware treinen die door het dorp stormen is dus ongegrond, mede omdat goederenvervoer absoluut geen optie is.

Personenvervoer op dit traject is mogelijk. De in 1991 gesloten verbinding is door een veelvoud aan factoren teloorgegaan. Het zeer beperkte aantal treinen dat dagelijks reed, en de relatief erg hoge tarieven waren belangrijke redenen. Een lightrailverbinding Nijmegen-Kleef, gekoppeld aan de regionale trein naar Dusseldorf heeft wat ons betreft een gouden toekomst. Misschien moeten de heren Prick en Wilbers eens gaan kijken naar de in 2001 heropende treindienst tussen Enschede, Gronau en Munster/Dortmund. Of sterker nog: in Zuid-Limburg. Want de collega’s van Prick en Wilbers zijn druk in de weer met de terugkeer van de trein tussen Maastricht en Aachen rond 2015. Daarmee tonen de Limburgse burgemeesters aan meer lef en visie op mobiliteit te hebben dan de Ubbergse burgervader.

Burgervader Wilbers komt aanzetten met een nog kneuteriger argumentatie dan de begrijpelijke angsten van de Groesbeekse bevolking en politiek. Hij is bang dat het busnetwerk in zijn gemeente naar de knoppen gaat wanneer de trein zijn herintrede doet.
Bus en trein hoeven elkaar echter niet te bijten. Ervaringen in onder andere de Achterhoek hebben uitgewezen dat verbetering van de kwaliteit van het treinvervoer juist zorgt voor meer busreizigers. De trein als comfortabele en hoogfrequente verbinding tussen Kleef, Kranenburg, Groesbeek en Nijmegen kan bijvoorbeeld zorgen voor het ontstaan van een meer reizigers trekkende busverbinding vanuit Groesbeek, via Berg en Dal en Beek-Ubbergen naar Kranenburg, en in omgekeerde richting. Op een deel van dit traject rijdt nu nog slechts een buurtbus.

Goed openbaar vervoer maakt de zeer natuurrijke Nijmeegse grensregio nog aantrekkelijker voor toeristen. Daarvan kunnen ook de gemeentes Groesbeek en Beek/Ubbergen de (financiële) vruchten plukken. Dat zou juist deze burgervaders ter harte moeten gaan.

Alex Mink is steunfractielid verkeer en vervoer voor de SP statenfractie Gelderland. Toine van Bergen is lid van Provinciale Staten van Gelderland namens de SP.

‘Treinjehova’s, hou eens op’: artikel uit De Gelderlander, editie Nijmegen, d.d. 29 juli 2006
"SP: bus en trein bijten elkaar niet": artikel uit De Gelderlander, editie Nijmegen, d.d. 1 augustus 2006

U bent hier