Provinciebestuur weigert op te komen voor krakers Fort Pannerden

24 september 2006

Provinciebestuur weigert op te komen voor krakers Fort Pannerden

Enige weken geleden had de SP- statenfractie aan het provinciebestuur gevraagd om het op te nemen voor een groep krakers, die al jarenlang in het eerder verwaarloosde Fort Pannerden woont. Ze hebben het Fort en de omgeving ervan opgeknapt, en geven rondleidingen aan bezoekers. Al enige maanden dreigt het tot een ontruiming te komen. Het college van GS houdt zich echter op de vlakte.

Fort Pannerden is van grote cultuurhistorische waarde, als vooruitgeschoven post van de "Nieuwe Hollandse Waterlinie". De gemeente Lingewaard wil dat de krakers niet meer in het pand wonen, omdat dat niet mag op grond van het bestemmingsplan. Het kwam bijna tot een compromis, waarbij de krakers toezegden er niet meer te gaan wonen, maar wel bij toerbeurt het pand te blijven beheren.

Op advies van de advocaat van de krakers hebben zij deze "oplossing" uiteindelijk afgewezen, zodat alles nog bij het oude blijft. Wat de SP betreft is het prima zo.

Hieronder staan de vragen en antwoorden op de vragen.

Vraag 1:

Bent u het met ons eens dat het behoud van Fort Pannerden van groot cultuurhistorisch belang is, en dat de krakers de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld hebben met betrekking tot het instandhouden en voorkomen van verder verval van het fort?

Antwoord:

Fort Pannerden is eigendom van Staatsbosbeheer en is in erfpacht uitgegeven aan een Stichting die er een passende herbestemming aan zou geven. Op dit moment is het fort echter gekraakt. Fort Pannerden is van cultuurhistorisch belang. Wij beschouwen Fort Pannerden als een vooruitgeschoven post van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW). En, uiteraard is de NHW een zeer belangrijke identiteitsdrager (Identiteit “Grens en Front” Belvoir 2) in het Rivierengebied. Het behoud maar ook de (her)ontwikkeling van Fort Pannerden als onderdeel van de NHW is naar onze mening ook noodzakelijk omdat ook dit deel van de NHW een markant punt is in het Rivierenlandschap. Over de rol die de krakers de afgelopen jaren hebben gespeeld met betrekking tot de instand-houding kunnen wij geen zinvol oordeel vellen.

Vraag 2:

Welk belang is gediend met de ontruiming? Eerder liet Staatsbosbeheer het fort verloederen. Bestaan er nu wel concrete plannen van Staatsbosbeheer om op korte termijn het fort open te stellen voor het publiek? Welke plannen zijn dat, en wanneer wordt het fort weer opengesteld?

Antwoord:

Staatsbosbeheer heeft de bedoeling het fort te restaureren en er een passende herbestemming aan te geven. Om dat te realiseren heeft Staatsbosbeheer het fort in 1988 in erfpacht uitgegeven aan een Stichting. Na 15 jaar zonder veel voortgang heeft Staatsbosbeheer getracht middels een juridische procedure de erfpacht terug te verwerven en in samenspraak met de gemeente Lingewaard de restauratie op te pakken. Staatsbosbeheer heeft de procedure verloren. Niettemin worden een aantal stappen die gezet zijn om te komen tot restauratie van het fort wel doorgezet. Staatsbosbeheer en de gemeente hopen met deze stappen de Stichting te helpen om de draad weer op te pakken. Een van die stappen is het beëindigen van de bewoning. De gemeente Lingewaard is van mening dat bewoning van het fort in strijd is met het bestemmingsplan en heeft aan de rechter toestemming gevraagd om het fort te mogen ontruimen. De rechter heeft aangegeven dat na 11 augustus 2006 de gemeente bevoegd is om de bewoning te doen beëindigen. Of het fort na ontruiming weer maandelijks wordt opengesteld is op dit moment niet zeker. Wel is duidelijk dat Staatsbosbeheer die wens zeker heeft, maar dit afhankelijk is van de Stichting die immers over de erfpacht beschikt. De plannen van de Stichting zijn ons op dit moment niet bekend.

Vraag 3:

Wat vindt u van het aanbod van de krakers om het fort te verlaten, maar wel het beheer op zich te nemen? Bent u met ons van mening dat dit, zeker op korte termijn, een goede oplossing is? Wilt u deze mening overbrengen aan de gemeente Lingewaard?

Antwoord:

Gezien onze (juridische) positie met betrekking tot het fort past het ons niet hier een oordeel over te hebben. Gezien de voorgeschiedenis van het fort en ons streven de NHW duurzaam in stand te houden en waar mogelijk verder te ontwikkelen hebben wij een absolute voorkeur voor een structurele oplossing voor Fort Pannerden. En met een structurele oplossing bedoelen wij een passende herbestemming met garanties voor een adequate exploitatie en duurzame instand-houding waardoor er aantrekkelijke functies voor een zo breed mogelijk publiek worden ge-creëerd. Deze voorkeur hebben wij aan de gemeente Lingewaard overgebracht.

Vraag 4:

De provincie Gelderland neemt deel aan het jaarlijkse project “September Fortenmaand”. Ook in september 2006 worden in en rond diverse forten in de Hollandse Waterlinie publieksactiviteiten georganiseerd. Waarom is Fort Pannerden hier niet bij betrokken, terwijl het Fort sinds 2005 toch officieel deel uitmaakt van de Hollandse Waterlinie? Wilt u bevorderen dat het fort onder beheer van de krakers in september 2006 voor het publiek wordt opengesteld?

Antwoord:

Het is aan de erfpachters en eigenaren van forten om te besluiten deel te nemen aan dit jaarlijkse project. Fort Pannerden is niet bij “September Fortenmaand” betrokken omdat de erfpachter gezien de situatie niet kon deelnemen. Gezien de bestaande eigendomsverhoudingen achten wij het niet passend hierin een actieve rol te spelen.

SP: beheer Fort Pannerden moet bij krakers blijven