SP: Meer info over storing Electrabel

3 oktober 2006

SP: Meer info over storing Electrabel

Op dinsdag 18 juli 2006 werden tientallen wandelaars onwel op de Oosterhoutsedijk in Lent. Het was toen extreem heet (34 graden), en er stond bijna geen wind. Op diezelfde dag was er een storing bij de Nijmeegse kolencentrale Electrabel, waardoor er te veel zwaveldioxide in de lucht kwam. Dat blijkt uit een onderzoek dat de provincie Gelderland op verzoek van de SP heeft uitgevoerd. De SP wilde weten of de bewuste storing kon hebben bijgedragen aan de slechte luchtkwaliteit op de bewuste dag. Inademen van zwaveldioxide kan leiden tot ademhalingsproblemen.

"Uit de verspreidingsberekeningen blijkt dat Electrabel op 18 juli 2006 tussen 12.00 en 17.00 uur in de omgeving slechts een zeer geringe bijdrage heeft geleverd aan de concentraties van de componenten NO2, SO2, CO en fijn stof in vergelijking met de normen uit het Besluit luchtkwaliteit" concluderen de onderzoekers van de Provincie. "Door de overheersende windrichting ligt de maximale concentratie ten noordwesten van Electrabel (Staartjeswaard). Ter plaatse van de Lentse Dijk zijn de bijdragen ten opzichte van de luchtkwaliteitseisen verwaarloosbaar."

In het onderzoek zijn echter de gegevens van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) over de luchtkwaliteit op 18 juli niet meegenomen, omdat die toen nog niet beschikbaar waren. Hierdoor is het nog niet duidelijk wat de relatieve bijdrage van de storing bij Electrabel is geweest aan de al aanwezige slechte lucht. De SP heeft daarom gevraagd om een korte vervolgrapportage waarin ingegaan wordt op de nu nog ontbrekende RIVM- gegevens.

Brief van het provinciebestuur van Gelderland aan de SP
Bijbehorende kaarten