Recreatiebedrijf RGV negeerde natuurwetgeving bij kap Heerderstrand

1 april 2007

Recreatiebedrijf RGV negeerde natuurwetgeving bij kap Heerderstrand

Het recreatiebedrijf RGV heeft bij het kappen van bomen en struiken aan het Heerderstrand in strijd gehandeld met de natuurwetgeving. Dat blijkt uit een verslag van een bespreking tussen provincialeambtenaren en het RGV, waarop de SP Gelderland beslag wist te leggen. Statenlid Toine van Bergen had ook schriftelijke vragen over deze zaak gesteld. Bij de beantwoording meldde het College van GS wel dat werkzaamheden zijn stilgelegd, maar niet waarom.

Het Heerderstrand maakt deel uit van de zogenaamde Natura 2000 gebieden, die extra bescherming genieten om te zorgen dat zeldzame planten en dieren behouden blijven. Het RGV wil er steeds meer ruimte gaan geven aan intensieve recreatie, maar stuit nu duidelijk op grenzen.

Omwonenden en natuurliefhebbers waren verontrust over de ontwikkelingen. De SP is blij dat nu duidelijk vastgesteld is dat ongeremde intensieve recreatie niet is oegestaan, maar hoopt wel dat de provincie zich niet in slaap laat sussen en het RGV kritisch blijft volgen.

Ook is door de beantwoording van de schriftelijke vragen duidelijk geworden dat eventuele plannen van het RGV om in het aangrenzende natuurgebied De Dellen een golfbaan neer te leggen geen kans maken. “Het verkrijgen van goedkeuring voor het aanleggen van een golfterrein is in het kader van de Natuurbeschermingswet als niet reëel te beschouwen”, zo meldt het dagelijks bestuur van de provincie letterlijk bij de beantwoording van deze vragen.

Niet tevreden is de SP over de beantwoording van een vraag ovr de toegankelijkheid voor gehandicapten van recreatieparken van het RGV, zoals het Heerderstrand en de Berendonck. De provincie geeft toe dat scootmobielen geen toegang hebben tot grote delen van de recreatieterreinen. De SP zal de provincie erop aanspreken om ervoor te zorgen dat voor dit probleem een oplossing komt.

Naar aanleiding van de door de Gelderse SP gestelde schriftelijke vragen heeft het RGV de SP- fractie inmiddels uitgenodigd voor een gesprek.

De tekst van de schriftelike vragen en antwoorden

Vraag 1: Is het juist dat ¼ deel van het voormalige defensieterrein De Dellen verkocht wordt aan het RGV?
Antwoord: Nee, dat is niet juist, het voormalige oefenterrein De Dellen is nog niet verkocht.
De Dienst Landelijk Gebied (verder: DLG) staat centraal voor de verkoop, in opdracht van het Ministerie van LNV.
Hiervan zijn de Staten al eerder op de hoogte gebracht in onze beantwoording op de schriftelijke vragen van Statenlid de heer J. Huurman (PS2006-999).

Vraag 2: Is er daarbij sprake geweest van openbare aanbesteding dan wel verkoop bij inschrij-ving? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: De Dienst Landelijk Gebied heeft ervoor gekozen om niet met een openbare in-schrijving te werken omdat daarmee de indruk zou worden gewekt dat de hoogste prijs leidend is. Dat is nadrukkelijk niet het geval gezien de geformuleerde opdracht.
DLG heeft voor de vervreemding van De Dellen een stappenplan gemaakt om te komen tot een overdracht. In het periodiek bestuurlijk overleg Militaire Terreinen op 9 februari 2007 is het stappenplan vastgesteld. Dit stappenplan omvat: inventarisatie van gegadigden, gesprekken met gegadigden, uitwerking tot een voorstel omtrent de overdracht, tijdsplannnig en kosten. De planning in het stappenplan is om vóór de zomer van 2007 de overeenkomsten en de daarbij behorende bijzondere voorwaarden te hebben afgerond. Wij vinden het belangrijk dat een zorgvuldige procedure wordt doorlopen.

Vraag 3: Is het juist dat het RGV in De Dellen een golfbaan wil aanleggen? Indien dat zo is, welke gevolgen heeft dit voor de natuur en toegankelijkheid van het gebied?
Antwoord: Nee, dat is niet juist. De RGV Holding B.V. heeft geen plannen voor een golfbaan.

Vraag 4: Is een golfbaan in De Dellen planologisch en wettelijk gezien toegestaan (EHS; Natura2000; Streekplan)?
Antwoord: Op 10 januari 2006 hebben wij het Ruimtelijk Ontwikkelingskader Militaire Terreinen Gelderland (verder: ROK) vastgesteld. Hierin worden de randvoorwaarden voor de toekomstige ontwikkeling van de 10 vrijkomende militaire terreinen in Gelderland aangegeven op basis van het provinciaal en rijksbeleid, de kwaliteiten van het terrein en zijn omgeving. Het voormalige oefenterrein De Dellen ligt in de EHS-Natuur, Natura 2000 (ontwerpbesluit) en Groenblauwe Raamwerk uit het Streekplan en bestaat vooral uit bos. De ontwikkelingsrichting voor het voormalige oefenterrein De Dellen wordt in het ROK omschreven als natuur met recreatief medegebruik.
Het beleid voor het gebied in verband met de ligging in EHS en in verband met de ligging in Natura 2000-gebied (Natuurbeschermingswet) is: “Nee tenzij”. Het verkrijgen van goedkeuring voor het aanleggen van een golfterrein is in het kader van de Natuurbeschermingswet als niet reëel te beschouwen.

Vraag 5: Is uitbreiding van de recreatiedruk door het aanleggen van een golfbaan verenigbaar met het “Groei en Krimp”-beleid op de Veluwe? Een paar kilometer verderop (in het Ennerveld) gaat de provincie geld uitgeven om de recreatie uit te kopen, om zo dit gebied aan de natuur terug te geven, terwijl aan het Heerderstrand dezelfde natuur ernstig vernield wordt.
Antwoord: Het project “Groei en krimp recreatiebedrijven Veluwe” heeft uitsluitend betrekking op de reguliere verblijfsrecreatieterreinen binnen het Centraal Veluws Natuurgebied. In die zin is er geen relatie tussen de verkoop van De Dellen/een mogelijk nieuwe (dagrecreatieve) functie en het groei- en krimpbeleid. Uit de beantwoording van de vragen 1 en 3 blijkt overigens, dat verkoop aan de RGV en een mogelijke dagrecreatieve functie niet aan de orde is. Het is overi-gens de vraag of een vorm van dagrecreatief medegebruik van dit gebied mag worden ge-kwalificeerd als “ernstige vernieling van de natuur”.

Vraag 6: Is het u bekend dat er door RGV forse kapwerkzaamheden hebben plaatsgevonden rond het Heerderstrand? Is het juist dat hiervoor geen melding is gedaan in het kader van de Boswet, waardoor wettelijke toetsing van de kapwerkzaamheden niet heeft plaatsgevonden?
Antwoord: De RGV Holding B.V. heeft werkzaamheden uitgevoerd in het kader van normaal beheer en onderhoud (reconstructie van een onderworteld fietspad, opschoning oever i.v.m. in het zwemwater hangende wilgen wat nodig was vanwege de waterkwaliteit, en dunning van een bosgedeelte aan de strandzijde ten behoeve van beter doorzicht/toezicht.
Er is door de RGV Holding B.V. vooraf een kapmelding voor het onderhoud van het fietspad gedaan en achteraf melding gedaan voor de kap langs de oever. De voorgenomen resterende werkzaamheden (dunning, kleine kap en omvormingswerkzaamheden bij de boomweide) zijn op verzoek van de provincie stilgelegd.
Hierover wordt nader overleg met de RGV Holding B.V. gevoerd op 21 maart 2007.

Vraag 7: Is het u bekend (informatie van o.a. Staatsbosbeheer) dat het oevergebied van het Heerderstrand een belangrijke verblijfplaats is van dodaars, beschermde amfibieën en reptielen, en dat nu hun verblijfplaats in gevaar is gebracht?
Antwoord: De aanwezigheid van deze diersoorten is ons bekend. Zij maken geen deel uit van de instandhoudingsdoelstellingen voor de Veluwe c.q. Natura 2000. Het beoordelingskader wordt gevormd door de Flora- en faunawet waarbij het bevoegd gezag het Ministerie van LNV is. Van in gevaar brengen van deze diersoorten is op dit moment geen sprake.

Vraag 8: Hoe gaat u ervoor zorgen dat het RGV zich houdt aan de reguliere (Europese) wet- en regelgeving?
Antwoord: Op grond van de Boswet heeft de provincie een taak met betrekking tot handhaving. Vanuit die specifieke taak zullen wij toezien (en indien nodig handelend optreden) op ont-wikkelingen op en rond De Dellen.
Op grond van Natura 2000-wetgeving (Natuurbeschermingswet 1998) is de provincie bevoegd gezag voor de instandhouding van Natura 2000-gebied de Veluwe. Het Heerderstrand ligt in zijn geheel binnen de begrenzing. Activiteiten die mogelijk effect hebben op de instandhouding-doelen, dienen de vergunningenprocedure te doorlopen. In het overleg op 21 maart a.s. tussen provincie en RGV komt dit nadrukkelijk aan de orde.
Onder verwijzing naar de antwoorden op de vorige vragen zien wij op dit moment geen reden om de RGV Holding B.V. anders te behandelen dan een andere instantie met dezelfde bevoegd-heden en rechtspositie.

Vraag 9: Is het juist dat een groot deel van het Heerderstrand niet toegankelijk is voor gehan-dicapten die in een rolstoel of scootmobiel zitten? Hetzelfde probleem doet zich voor bij de Berendonck in Wijchen. Bent u bereid het RGV te verzoeken om haar recreatiegebieden in Gel-derland ook open te stellen voor gehandicapten?
Antwoord: Dat is onjuist. Het Heerderstrand is ook toegankelijk voor gehandicapten, onder meer door toegangen in het hekwerk. Dit is gebeurd na overleg met het Gehandicaptenberaad Heerde. Scootmobielen kunnen hier niet doorheen omdat een scootmobiel even breed is als bromfietsen die daar juist worden geweerd. Ook fietsen worden ter plekke geweerd.
Deze problematiek van scheiding tussen groepen gebruikers is helaas door de geconstateerde overlast van (brom)fietsen veroorzaakt. Het is een problematiek die ook op andere recreatie-plassen speelt.
Meer in het algemeen zullen wij de RGV erop wijzen dat wij voorstander blijven van het open-stellen van dagrecreatiegebieden voor gehandicapten. De praktische invulling van dit voornemen is in handen van de beherende instantie. Wij hebben niet de indruk dat de RGV Holding B.V. met ons over de openstelling voor gehandicapten van mening verschilt.

Recreatieschap RGV weer in opspraak door golfbaanplannen; provincie legt bomenkap stil