h

SP stelt vragen over Valleilijn

13 april 2007

SP stelt vragen over Valleilijn

De SP heeft aan het college van GS vragen gesteld de capaciteit van de treinen op de Valleilijn, en de rol van de provincie als concessieverlener.

Recentelijk zijn er in de media enkele berichten over de Valleilijn-trein verschenen. De SP wil graag van het college van GS weten wat haar visie over deze berichten is. Daarnaast willen wij informatie over de supplementregeling voor abonnementhouders van de Valleilijn.

De vragen:

  • Recentelijk heeft de ChristenUnie-fractie in de gemeenteraad van Barneveld vragen gesteld aan het college van B&W van de gemeente Barneveld over de capaciteit van de Valleilijn-treinen 1. Men stelt dat de nieuwe treinstellen 26 zitplaatsen meer hebben dan het huidige materieel. Klopt dit en bent u van mening dat Connexxion voldoende rekening houdt met de te verwachten reizigersgroei?
  • Uit onze eigen waarneming blijkt dat de stoptrein naar Amersfoort in de spits een goede bezettingsgraad kent. De drukte kent ook een schaduwzijde: volgens het OV Consumentenplatform Gelderland komt het voor dat reizigers flauwvallen. Bent u van mening dat de huidige vervoerscapaciteit voldoende is? Wat is uw mening over de recente berichten hierover?
  • Kunt u aangeven welke afspraken u met Connexxion heeft gemaakt over de materieelinzet, met name als het gaat over de beschikbaarheid van het materieel en de vervoerscapaciteit?
  • Connexxion wil vanaf december vier keer per uur een stoptrein tussen Amersfoort en Barneveld Centrum laten rijden. Volgens ons is dit beter dan het laten rijden van een pendeltrein Amersfoort � Barneveld Noord, die buiten de spits weinig reizigers trekt. Wat is uw mening over dit voornemen van de vervoerder? Kunt u aangeven welke rol u als concessieverlener heeft?
  • Tot de zomer bestaat er een supplementregeling voor abonnementhouders die met de voormalige route van buslijn 105 (Ede � Harderwijk v.v.) reisden. Deze abonnementhouders kunnen tegen gunstige voorwaarden met de valleilijn-trein reizen, voor de resterende geldigheidsperiode van hun abonnement. Deze regeling is destijds nogal slecht gecommuniceerd. Kunt u aangeven hoe de supplementregeling tot nu toe functioneert en welke afspraken er gemaakt zijn tussen de provincie en de vervoerders over de uitvoering van deze regeling?
  • Kan er sprake zijn van een schadeloosstellingregeling in het geval van te late verstrekking van het supplementbewijs?

De eerdere vragen van de ChristenUnie

U bent hier