Gedeputeerde kan 1,7 miljoen niet uitleggen

9 september 2008

Gedeputeerde kan 1,7 miljoen niet uitleggen

Gedeputeerde Peters, die moet zorgen voor meer betaalbare woningen in Gelderland, stopt 1,7 miljoen in startersleningen terwijl deze volgens hem alleen maar tot hogere huizenprijzen en dus minder betaalbare woningen leiden. Hij kan deze tegenstrijdigheid niet uitleggen. Zo blijkt uit antwoord op schriftelijke vragen van de SP.

De antwoorden op de schriftelijke vragen die SP statenlid en woordvoerder wonen, Eric van Kaathoven, deze zomer stelde over startersleningen, scheppen niet de gewenste duidelijkheid.

Eric van KaathovenVan Kaathoven had de vragen gesteld naar aanleiding van een artikel in het Financieel Dagblad van 14 juli. Daarin stelde de gedeputeerde over de door de SP overigens van harte aangemoedigde ambitie om meer mensen aan een betaalbare woning te helpen: '”Je moet sturen aan de aanbodzijde. Ik geloof niet zo in bijvoorbeeld het verstrekken van extra leningen aan starters op de woningmarkt zodat zij een huis kunnen kopen. Dat drijft de prijs van woningen alleen maar op.” Is dit inderdaad de huidige visie van de gedeputeerde en het college van gedeputeerde staten?

Deze uitspraak is verbazingwekkend omdat dezelfde gedeputeerde in juni 2007 ingestemd heeft met 1,7 miljoen voor startersleningen. De SP was hierop tegen om dezelfde redenen die de gedeputeerde nu noemt. Vandaar dat Van Kaathoven de gedeputeerde om uitleg vroeg. Deze ontbreekt echter volledig in de antwoorden. Het college herhaalt nog eens de genomen besluiten en bevestigt tevens de visie van de gedeputeerde. Daarbij wordt ook nog onjuist gesuggereerd dat statenbreed steun was voor de startersleningen. De SP stemde echter tegen dit onderdeel en de VVD tegen het hele plan voor meer betaalbare woningen.

Van Kaathoven, tevens voorzitter van de SP fractie, blijft zich verbazen in deze kwestie: ‘We hebben hier dus te maken met een gedeputeerde die zegt zich in te spannen voor betaalbare woningen en 1,7 miljoen stopt in een maatregel waarvan hij zelf gelooft dat die de prijzen alleen maar verder opdrijft. En dat terwijl die 1,7 miljoen ook gebruikt had kunnen worden voor de bouw van extra betaalbare woningen. Ik snap daar helemaal niets van. Het gaat hier wel om gemeenschapsgeld waarvan je zou mogen verwachten dat het effectief besteed wordt. En er is een schrijnend tekort aan betaalbare woningen in delen van Gelderland.’

Hieronder de vragen van statenlid Van Kaathoven en de antwoorden van het college:

1. Gedeputeerde Peters doet in bovengenoemde artikel (‘Provincie Gelderland jaagt productie goedkope woningen aan', Financieel Dagblad van 14 juli 2008; PK) de volgende uitspraak over de ambitie om meer mensen aan een betaalbare woning te helpen: '”Je moet sturen aan de aanbodzijde. Ik geloof niet zo in bijvoorbeeld het verstrekken van extra leningen aan starters op de woningmarkt zodat zij een huis kunnen kopen. Dat drijft de prijs van woningen alleen maar op.” Is dit inderdaad de huidige visie van de gedeputeerde en het college van gedeputeerde staten?

Antwoord:
Ja, dit standpunt is ook eerder verwoord bij de discussies in provinciale staten eind 2006 rond de gelden voor goedkope woningbouw.

2. Zo ja, hoe verhoudt zich dat met het huidige beleid dat vorige jaar is ingezet om juist geld uit te trekken voor startersleningen? Tijdens de behandeling van het toenmalige voorstel in provinciale staten van 27 juni 2007 verdedigde de gedeputeerde dit onderdeel van het beleid nog terwijl de SP hier kritiek op uitte met precies dezelfde argumenten als hierboven geciteerd. De SP fractie heeft daarom toen tegen onderdeel 1 van het besluit gestemd.

Antwoord:
Op dat moment is door uw staten besloten €20 miljoen in te zetten voor de bouw van 8.000 goedkope woningen in vier jaar, vast te leggen in overeenkomsten met de niet-verstedelijkingsgemeenten in regionaal verband, en ruim €1,7 miljoen voor startersleningen, te verstrekken via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting nederlandse gemeenten. Het steken van geld in startersleningen was een uitdrukkelijke wens van provinciale staten breed, waaraan ons college vervolgens heeft meegewerkt.
In het coalitieakkoord hebben wij ervoor gekozen het bedrag voor de bouw van goedkope woningen van €20 miljoen met €10 miljoen te verhogen. Bij besluit van 27 juni 2007 hebben provinciale staten over de verdeling van de €30 miljoen besloten. Juist deze verhoging van de stimuleringsbijdrage geeft aan dat wij zeer hechten aan stimulering via de aanbodzijde. Hiermee is de verhouding tussen een budget voor de aanbod- en vraagzijde sterk richting aanbodzijde gewijzigd.
Van deze gelegenheid willen wij ook gebruik maken u te informeren over de stand van zaken met betrekking tot de uitputting van het fonds. Wij verwijzen u daarvoor naar de bijlage.

3. Is het college voornemens op korte termijn met een plan te komen om haar beleid op dit punt aan te passen aan het nieuw verworven geloof van de gedeputeerde of is het college van plan om gemeenschapsgeld te blijven besteden aan een regeling die ‘de prijs van woningen alleen maar opdrijft’?

Antwoord:
Nee. Er is éénmalig geld in het startersfonds gestort. Op dit moment hebben wij geen voornemen dit budget te verhogen.

4. In hetzelfde artikel geeft gedeputeerde Peters aan dat het waarschijnlijk is dat gemeenten hun streefcijfers qua bouwproductie niet gaan halen en dat ze hun afspraken dus niet na kunnen komen. Welke (extra) maatregelen gaat het college treffen om te zorgen dat de bouwproductie van betaalbare woningen weer op koers komt zodat de doelstelling van 8.000 in vier jaar tijd toch gehaald gaat worden?

Antwoord:
Met de vier regio’s zijn concrete afspraken gemaakt voor de jaren 2007, 2008, 2009 en 2010. Voor 2007 zijn de afspraken gehaald. Op basis van de huidige informatie zal dit in 2008 in een enkele regio niet gehaald worden. Maar deze achterstanden worden in 2009 en 2010 weer ingelopen, zodat conform de afspraken na 2010 er 8.000 woningen in de goedkopere segmenten zijn toegevoegd aan de voorraad.

Provinciebeleid drijft prijs woningen op volgens gedeputeerde