Hoe lang blijft Gelderland huidige OV-chipkaart nog steunen?

7 oktober 2008

Hoe lang blijft Gelderland huidige OV-chipkaart nog steunen?

De SP in Gelderland vraagt gedeputeerde Van Haaren hoe lang zij de huidige OV-Chipkaart nog blijft steunen nu consumentenorganisaties het vertrouwen hebben opgezegd. De SP wil dat ook de provincie haar steun intrekt.

De invoering van de OV-chipkaart wordt niet meer door de Consumentenbond, ANWB en reizigersvereniging ROVER gesteund. Vervoerder Connexxion heeft de aandelen in de maker van de chipkaart, TLS, opeens verkocht. En er zijn veel technische problemen. Het lijkt er op dat steeds minder partijen nog vertrouwen hebben in de huidige plannen voor een OV-chipkaart. Vandaag nog bericht de Volkskrant over een uitgelekt rapport waaruit blijkt dat de OV-chipkaart ook nog eens 100 miljoen meer gaat kosten dan begroot. De Gelderse SP wil van gedeputeerde Van Haren weten wat zij gaat doen in deze situatie. Daarom heeft de SP dit onderwerp op de agenda van de komende vergadering van de commissie MEZ van 8 oktober laten zetten.

Wat de SP betreft is de huidige OV-chipkaart een OV-flopkaart geworden. De SP wil dat gedeputeerde Van Haaren er alles aan gaat doen om te voorkomen dat reizigers de dupe worden. De provincie heeft trouwens al flink wat geld in de voorbereidingen van de invoering gestoken. Zo rijden er al bussen met de apparatuur voor de chipkaart rond en is de provincie tot nu toe van plan in 2009 verder te gaan met het invoeren van de kaart.

De SP is voor goed en betaalbaar openbaar vervoer en daardoor tegen de huidige voorstellen voor de OV-Chipkaart. Het tot stand komen van één kaart voor het gebruik van alle vormen van Openbaar Vervoer kan echter wel in het belang van de reiziger zijn. Daarom is de SP in principe wel voor een reizigersvriendelijke OV-Chipkaart. Een goede chipkaart kan reizen per openbaar vervoer aangenamer maken, waardoor uiteindelijk minder mensen voor de auto kiezen.

De manier waarop de huidige OV-chipkaart wordt ingevoerd, kan de goedkeuring van de SP echter niet wegdragen. Zo zullen de vervoerders waarschijnlijk weer eigen versies van de kaart introduceren en is de gebruikte kaart niet veilig. Hij is makkelijk te kopiëren waardoor grootschalige fraude mogelijk is. Daarnaast blijkt de privacy van de reiziger niet gegarandeerd en blijkt overstappen vaak bijzonder moeilijk. Het komt in Rotterdam, het huidige testgebied van de OV-chipkaart, ook vaak voor dat opeens het kaartsaldo is verdwenen of de toegangspoortjes dienst weigeren.

Chipkaart ov kost 100 miljoen extra
Gelderse SP wil duidelijkheid over OV-chipkaart