SP: vragen over Busje Plus Culemborg

2 oktober 2008

SP: vragen over Busje Plus Culemborg

De Gelderse SP-fractie is boos over de afwijzing door gedeputeerde Van Haaren (CDA, openbaar vervoer) van de plannen voor Busje Plus in Culemborg. In vandaag gestelde schriftelijke vragen vraagt de SP om opheldering. Met name ook omdat de staatssecretaris het experiment wel steunt.

De provincie Gelderland heeft geen afspraken kunnen maken met busbedrijf Arriva over een nieuwe stadsbus in Culemborg. Busje Plus is een nieuw soort bus voor negen personen met in de spitsuren een aanhanger. Met zo'n combinatie kan er goedkoop en goed openbaar vervoer binnen de stad worden aangeboden en kan Culemborg sinds 2003 weer een stadsbus krijgen.

Busje Plus Culemborg
Busje Plus uit Leichlingen (D.) op bezoek in Culemborg

De vorige stadsbus in Culemborg werd in januari 2003 opgeheven. Sindsdien is het busplatform Culemborg, waarin de SP, reizigersorganisatie ROVER, vakbond FNV, GroenLinks en de Gehandicaptenraad zijn vertegenwoordigd, bezig met een plan voor Busje Plus. Een dergelijke bus rijdt al in enkele plaatsen in Duitsland en Zwitserland.

De staatssecretaris van verkeer, Tineke Huizinga, heeft haar steun voor dit project uitgesproken. Dat betekent dat dit busje ook in Nederland kan gaan rijden. Busvervoerder Arriva zou dit busje laten bouwen en vervolgens tot het einde van het huidige contract met de busjes gaan rijden.

De steun van de staatssecretaris kwam er na vragen over dit project van SP-Kamerlid Emile Roemer. Ook de Gelderse SP-fractie wil dat de stadsbus snel terugkeert. Daardoor wordt het openbaar vervoer in Culemborg weer op orde gebracht. Wat de SP betreft gaat dit busje alsnog in het voorjaar van 2009 rijden.

Busje Plus Culemborg in najaar van start