h

SP gematigd positief over aanpak nieuwe aanbestedingen openbaar vervoer

9 maart 2009

SP gematigd positief over aanpak nieuwe aanbestedingen openbaar vervoer

Afgelopen woensdag werd de nieuwe aanbestedingsronde voor het openbaar vervoer in Gelderland in de commissie Mobiliteit besproken. In een notitie aan provinciale staten werden de keuzes van het dagelijks provinciebestuur voor de inrichting van het openbaar vervoer vanaf 2010 besproken. De provincie Gelderland moet in 2009 het busvervoer en de regionale treindiensten – uitgezonderd de Valleilijn - in de gebieden Veluwe, Betuwe en Achterhoek aanbesteden. De SP is gematigd positief over de keuzes van het college.

De SP blijft tegenstander van de marktwerking en de verplichte aanbestedingen in het openbaar vervoer. In de praktijk blijkt dat vervoerders lang niet altijd de gemaakte afspraken nakomen en met te lage prijzen inschrijven. Daarnaast doen ze weinig aan de promotie van het openbaar vervoer. In de nieuwe ronde aanbestedingen maakt de provincie korte metten met dit gedrag door te kijken naar een bonus-/malussysteem (de vervoerder krijgt meer of juist minder geld bij bepaalde prestaties) en het inzetten van zogenaamde ontwikkelteams. In deze teams werken de provincie en de vervoerders samen aan het verder ontwikkelen van het openbaar vervoer.

Alex MinkSP-statenlid Alex Mink vroeg ook nog aandacht voor de tarieven, de busdiensten in de middelgrote steden en het stimuleren van vernieuwend openbaar vervoer: “Wij zien graag dat de provincie de landelijke tarieven volgt maar vervoerders ook stimuleert om eigen kaartjes te introduceren – zonder dat daarmee een oerwoud aan buskaartjes en prijzen ontstaat. Daarom zou het goed zijn om een proef te houden met verlaagde prijzen voor bepaalde groepen reizigers”. Verder moet de provincie er vooral voor zorgen dat steden als Culemborg en Tiel ook een stadsbus krijgen en moeten nieuwe vormen van openbaar vervoer zoals snelwegbussen worden gestimuleerd.

Als de Regiotaxi beter op orde komt is het voor ons ook bespreekbaar om dit systeem in de avonduren en weekeinden de bediening van kleine dorpen op zich te laten nemen. Reizigers moeten dan met de strippenkaart of abonnement kunnen meereizen. Het gaat dan niet om het opheffen van normale streekbuslijnen maar om een aanvulling op de momenten dat er geen bus (meer) rijdt omdat er te weinig passagiers zijn.

Busje Plus Culemborg
De stadsbus Culemborg moet sowieso terugkomen, het liefst als proefproject in de vorm van Busje Plus. Ook in andere middelgrote steden zoals Ede, Doetinchem en Tiel moet het stadsvervoer verbeteren of de stadsbus weer terugkeren.

De SP vindt het ook een goede zaak dat de provincie een minimaal netwerk van buslijnen gaat voorschrijven. Mink: “de SP vindt het belangrijk dat dorpen, bedrijventerreinen en publieksinstellingen zoals scholen en ziekenhuizen met een regionale functie goed door het streekvervoer worden bediend. Wij gaan dit zeer kritisch volgen want het is belangrijk dat de sociale functie van het busvervoer absoluut vooruitgaat. Wij gaan dit dan ook kritisch volgen.”.

Gedeputeerde Van Haaren gaf aan dat zij deze punten meeneemt in de verdere voorbereiding van de aanbestedingen. Het Programma van Eisen – waarin de eisen en wensen van de provincie aan de vervoerders staan – wordt nog ter bespreking aan de commissie voorgelegd.

U bent hier