Onduidelijkheid over declaraties

4 november 2009

Onduidelijkheid over declaraties

In antwoord op vragen van de SP Statenfractie over declaraties van gedeputeerden heeft het college van gedeputeerde staten laten weten de accountant nog eens goed naar de declaraties te laten kijken. Onduidelijk is of de door de SP aangehaalde voorbeelden volledig volgens de regels zijn. Het dagelijks bestuur is verder niet bereid overgaan tot de gevraagde publicatie van de bonnetjes op internet en ook niet om een maximum te stellen. De SP fractie is van plan hierover een motie in te dienen tijdens de komende statenvergadering.

Beantwoording schriftelijke vragen van Statenlid mevrouw A. Lewe (SP) over Declaraties

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het Statenlid mevrouw A. Lewe toekomen.

Inleiding:
De onderstaande vragen zijn door de SP in de rondvraag van de Commissie ABF gesteld, aan-vullend op een vraag van de heer Spinhoven (PvdA). Op dat moment is kort antwoord door een lid van het college gegeven en was er geen gelegenheid voor een debat met leden van de com-missie. De SP heeft vervolgens de vragen - mede op suggestie van de voorzitter van de Commissie ABF - schriftelijk ingediend conform artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten.

Toelichting op antwoorden
Ter inleiding op de antwoorden een korte toelichting op de bestaande regelingen inzake onkos-tenvergoeding. De Commissaris van de Koningin en gedeputeerden mogen hun onkosten bin-nen wettelijk bepaalde regels declareren. De volgende regelingen zijn daarbij van kracht:
- Rechtspositiebesluit commissarissen van de Koning;
- Rechtspositiebesluit gedeputeerden;
- Regeling Rechtspositie commissarissen van de Koning;
- Regeling Rechtspositie gedeputeerden;
- Verordening rechtspositie gedeputeerden, staten- en commissieleden Gelderland 2007;
- Dienstreisregeling voor de provincie Gelderland.
Naast deze wettelijke regelingen bevat ook de Gedragscode bestuurlijke integriteit Commissaris van de Koningin en gedeputeerden regels over het declareren van onkosten. Verder is van belang dat volgens de toelichting van de Dienstreisregeling wat betreft de maximumvergoe-dingen voor buitenlandse reizen aansluiting is gezocht bij de Reisregeling buitenland van het Rijk.
In de Provinciewet is aangegeven dat de nadere invulling van de rechtspositie van gedeputeer-den moet worden geregeld bij AMvB. Daartoe is het Rechtspositiebesluit gedeputeerden tot stand gekomen. Voor de Commissarissen van de Koningin geldt een separaat Rechtspositie-besluit. In de Verordening rechtspositie gedeputeerden, staten- en commissieleden Gelderland 2007, die is gebaseerd op het Rechtspositiebesluit gedeputeerden, zijn nadere bepalingen opge-nomen over onder andere de vergoeding van ambtskosten van gedeputeerden.
Op grond van het Rechtspositiebesluit commissarissen van de Koning en het Rechtspositie-besluit gedeputeerden ontvangen de Commissaris van de Koningin en de gedeputeerden een vaste onkostenvergoeding. In de toelichting op het Rechtspositiebesluit gedeputeerden worden soorten kosten genoemd waarvoor deze vaste vergoeding is bedoeld. Deze opsomming is niet limitatief. De vaste vergoeding wordt verstrekt voor alle onkosten waarvoor geen specifieke vergoedingstitel bestaat.

De Gedragscode bevat een bepaling met criteria voor de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven: met de uitgave moet het belang van de provincie zijn gediend en de uitgave moet voortvloeien uit de functie. Verder bevat de Gedragscode bepalingen over het gebruik van creditcards, het gebruik van provinciale voorzieningen en buitenlandse reizen. De code bevat ook bepalingen over de administratieve procedure. De secretaris is verantwoordelijk voor de administratieve af-handeling van declaraties. In geval van twijfel wordt de declaratie voorgelegd aan de Commis-saris van de Koningin. Deze kan de declaratie ter besluitvorming voorleggen aan Gedeputeerde Staten.
De regelingen zijn, ten behoeve van de dagelijkse toepassing, nader verklaard in een notitie van de secretaris, getiteld Toelichting bij declaraties en creditcardgebruik Commissaris der Koningin en gedeputeerden. Deze is in oktober 2007 ter kennisneming van ons college gebracht.

Vraag 1:
Veel declaraties bestaan uit zeer kleine bedragen, één kopje koffie bijvoorbeeld, of een paar glazen bier met een sigaartje. Wat is de afweging geweest om deze uitgaven te declareren en niet gewoon zelf te betalen
Antwoord:
De onkostendeclaraties van de Commissaris van de Koningin en gedeputeerden worden beoor-deeld op basis van bovengenoemde regelingen. Geringe omvang van de onkosten is daarbij geen criterium.

Vraag 2:
Zijn alle declaraties rechtmatig, met andere woorden vallen zij binnen de regels die hierover gesteld zijn? We hebben vraagtekens bij rekeningen voor bijvoorbeeld doorlopende reisverze-keringen, een ‘feedbackadviseur’ (coach?), een aktetas of het lidmaatschap van het Internatio-naal perscentrum Nieuwspoort.
Antwoord:
De declaraties zijn afgedaan conform de daarvoor geldende administratieve procedure. De ter zake verrichte uitgaven zijn verantwoord in de jaarrekeningen. De uitgaven hebben de accountant geen aanleiding gegeven tot opmerkingen en uw Staten hebben de jaarrekeningen tot en met 2008 vastgesteld.
Dit laat onverlet dat wij, gelet op de maatschappelijke discussie op dit terrein en de in de vraag gegeven voorbeelden, het geheel van declaratieregels en de daarover in 2007 opgestelde “Toelichting bij declaraties en creditcardgebruik Commissaris der Koningin en gedeputeerden” toch nog eens tegen het licht hebben gehouden. Daarbij is gebleken dat regels en toelichting niet altijd volledig met elkaar overeenstemmen.
Door de complexiteit van de regels heeft de toelichting in de praktijk gefungeerd als leidraad bij het declareren. Om voor de toekomst iedere onduidelijkheid uit te sluiten zullen wij de provinciale accountant opdracht geven de declaraties over 2009 nog eens te beoordelen, zowel aan de hand van de toelichting als de regelgeving. Op basis hiervan zal hij ons ook adviseren op welke onderdelen de toelichting eventueel moet worden aangepast en of het wellicht aanbeveling verdient de provinciale regelgeving op onderdelen te wijzigen. Vervolgens zullen wij een stand-punt bepalen en hierover uw Staten uiterlijk in januari 2010 informeren.

Vraag 3:
Bent u bereid de declaraties op de website van de provincie te plaatsen zoals dat bij ministeries en vele gemeenten en ook bij andere provincies (Utrecht, Limburg) gebeurt? Dit zou ook in overeenstemming zijn met het eerdere pleidooi van de SP fractie om alle informatie uit WOB- verzoeken op internet te publiceren.
Antwoord:
Deze informatie is te allen tijde voor iedereen op te vragen en in te zien. Daarmee is deze informatie transparant en toegankelijk. Wij brengen u overigens in herinnering, dat wij naar aan-leiding van het verzoek van RTL4 hebben wij de declaraties van de Commissaris van de Koningin en de gedeputeerden direct beschikbaar gesteld en voor uw Staten ter inzage hebben gelegd bij de griffie.

Vraag 4:
Bent u bereid het voorstel van minister Ter Horst te volgen en vanaf nu maandelijks een over-zicht van de declaraties op de provinciale website te publiceren.
Antwoord:
Neen, onder verwijzing naar het antwoord op vraag 3.

Vraag 5:
Bent u bereid om voortaan grenzen te stellen aan het maximale bedrag dat een lid van het college (gedeputeerde of Commissaris van de Koningin) jaarlijks mag declareren?
Antwoord:
Neen; de onkostendeclaraties van de Commissaris van de Koningin en gedeputeerden vinden plaats op basis van de criteria van vorengenoemde regelingen.

Vragen SP over Gelderse bonnetjes