Staten kritisch over slibstort

3 december 2009

Staten kritisch over slibstort

Gedeputeerde gaat kijken wat juridische mogelijkheden zijn om stort vuil slib in schone plassen zoals het Mobagat te stoppen, naar aanleiding van een verzoek van de SP.

Eric van KaathovenTijdens de statencommissie RWM van 2 december stond op verzoek van de SP-fractie de stort van slib in Gelderse plassen op de agenda. SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven wees op de grote onrust die er is bij mensen (omwonenden, vissers, milieuorganisaties maar ook raadsleden en Tweede Kamerleden van o.a. SP en CDA). Van Kaathoven was afgelopen zaterdag met collega statenlid Alex Mink zelf nog bij een protestactie bij het Mobagat te Lunteren. Van Kaathoven: ‘De SP snapt die onrust heel goed! Want het is en blijft een rare zaak om vuil slib te storten in een schone plas.’

actie bij het Mobagat
Actie afgelopen zaterdag bij het Mobagat.

Hij wees erop dat ondertussen een speciaal ingestelde commissie (Verheijen) gesproken heeft, de minister een brief gestuurd heeft, en instituut Alterra een rapport heeft opgesteld over het Mobagat. Maar ondertussen gaat de stort van de zogenaamde klasse B oftewel ‘industrie’-slib (in totaal 400.000 kuub) wel gewoon door. Alterra zegt dat dit niet verantwoord is. Het fosfaatgehalte kan gaan stijgen waardoor wat nu een schone plas is straks veranderd in een groene algenbrei. Van Kaathoven: ‘Is dat dan natuurontwikkeling? En is het niet gewoon in strijd met de Europese Kaderrichtlijn Water die opvullen van normen verbiedt?’

Van Kaathoven wees er ook op dat er net een nieuwe campagne met spotjes op TV is gestart met als oproep van de overheid ‘Help mee ons water schoon te houden!’. Prima oproep maar volgens de SP moet dat ook betekenen dat de overheid ingrijpt als het ergens misgaat. En het gaat mis.

Minister en gedeputeerde wijzen erop dat er een actieve rol is voor de provincie. De SP wil graag dat die rol benut wordt om een einde te maken aan de stort van vervuild slib in schone plassen zoals in het Mobagat. Ook zou er net als in Overijssel snel een prioriteitenlijstje moeten komen en zolang dat er niet is een moratorium op baggerstort in Gelderse plassen. Verder moet er wat de SP betreft weer een vergunningplicht komen. Het stoppen van de stort van klasse B (industrie) slib in binnendijkse wateren is volgens de SP ook in lijn met het advies van de commissie Verheijen. De SP riep collega fracties op zich ook tegen de stort uit te spreken en vroeg de gedeputeerde er alles aan te doen binnen wettelijke mogelijkheden om een einde te maken aan de stort en in ieder geval een dringend beroep te doen op het Waterschap om te stoppen.

Meerdere fracties spraken uit ook tegen de voortzetting van de stort te zijn en de gedeputeerde zegde toe nog eens goed te zullen kijken naar de juridische mogelijkheden die zij heeft. De SP heeft aangekondigd tijdens de komende statenvergadering (over twee weken) het onderwerp te agenderen zodat de staten een duidelijke uitspraak kunnen doen. Maar zoals de woordvoerder van het CDA al zei: "daarop hoeft de gedeputeerde natuurlijk niet te wachten want de stort gaat elke dag door!"

SP aanwezig bij actie tegen slibstort in Mobagat