Staten herhalen tegen dwang bij windmolenparken te zijn

10 februari 2010

Staten herhalen tegen dwang bij windmolenparken te zijn

Voor de derde keer heeft een meerderheid van Provinciale Staten zich uitgesproken tegen het toepassen van inpassingsplannen bij plannen voor windmolenparken. Aangezien de staten zelf over deze plannen gaan, is daarmee de mist weg die was ontstaan nadat gedeputeerde Verdaas tijdens de statenvergadeirng van 27 januari had betoogd dat de provincie wel mee moest werken aan deze inpassingsplannen.

Het was eigenlijk altijd duidelijk dat de provincie Gelderland voorlopig niet van plan was gebruik te maken van de zogenaamde inpassingsplannen (een soort provinciaal bestemmingsplan) om locaties voor windenergie van de grond te krijgen. Gemeenteraden moeten zelf de afweging maken of een plan wel of niet door kan gaan. De provincie vertrouwd erop dat op vrijwillige basis voldoende windparken van de grond komen. Fractievoorzitter van de SP, Eric van Kaathoven, zette die geschiedenis in een uitvoerig betoog in de statencommissie Ruimte, Wonen en Milieu van 10 februari nog eens uiteen. Ook gedeputeerde staten zaten op die lijn tot ze in november 2009 ineens de gemeente Zevenaar wilde gaan dwingen. Gemeenten die aarzelen zouden voortaan met dwang van de provincie te maken krijgen.

Maar hierbij speelden twee problemen. Ten eerste is het niet de bevoegdheid van gedeputeerde staten om inpassingsplannen vast te stellen maar van provinciale staten. En ten tweede is er in die staten geen meerderheid voor het overrulen van gemeenten voor windparken, in ieder geval niet in dit stadium. Tijdens de commissievergadering van 6 januari werd dat nog eens heel duidelijk. Een meerderheid van VVD, D66, SP, CDA en SGP is tegen deze dwang. Gedeputeerde Van der Kolk werd terug gefloten en de gemeente Zevenaar had de gewenste duidelijkheid.

Maar er ontstond grote mist toen gedeputeerde Verdaas in de statenvergadering van 27 januari ineens een konijn uit de hoge hoed toverde. Er zouden schadeclaims dreigen en er zouden geen inhoudelijke argumenten zijn om nee te zeggen. Om aan die mist een einde te maken kwamen D66, SP en VVD met een gezamenlijk initiatiefvoorstel om de liggende verzoeken tot inpassingsplannen af te wijzen. En D66 en SP wonnen ieder op eigen wijze juridisch advies in. Hieruit bleek dat provinciale staten helemaal niet bang hoeven te zijn voor schadeclaims (voor januari had ook nooit iemand het hier over gehad). Het verzoek tot een inpassingsplan gemotiveerd afwijzen is voldoende. Daar zijn meerdere argumenten voor.

Windmolens bij Zutphen

Zo ziet het ernaar uit dat Gelderland met de vrijwillige lijn voldoende windmolens krijgt. Zo oordeelde nog pas enkele weken geleden de gemeenteraad van Overbetuwe positief over een windmolenlocatie die samen met Nijmegen wordt ontwikkeld langs de A15. Bovendien wil het provinciebestuur een zogenaamd structuurplan maken voor windmolens. Dus even goed op een rijtje zetten waar wel en niet in plaats van het per geval bekijken van individuele verzoeken. Daar kan toch op zijn minst op gewacht worden. Bovendien zijn door provinciale staten nooit verwachtingen gewekt of besluiten genomen met een rechtstreekse werking op basis waarvan schadeclaims ingediend zouden kunnen worden.

Hoewel het initiatiefvoorstel van D66,SP en VVD sommige partijen te snel gaat (en de gedeputeerde garandeerde dat die haast niet nodig is) maakte de discussie in de commissie van vandaag nogmaals duidelijk dat de meerderheid die er voor de zomer was tegen dwang in dit stadium, en die er tijdens de vergadering van 6 januari was, dat die meerderheid er nog steeds is. Daarmee is drie maal in een jaar tijd door de staten duidelijk gemaakt wat de lijn is waar ook gedeputeerden zich aan zullen moeten houden. En omdat het beslissen over inpassingsplannen nadrukkelijk een bevoegdheid is van provinciale staten is daarmee de door gedeputeerde Verdaas gecreƫerde mist weer grotendeels opgetrokken. En dat schept duidelijkheid, ook voor de mensen in Zevenaar.

Voor de volledigheid: de Gelderse SP is voorstander van windenergie maar vindt niet dat de lokale democratie zomaar buiten spel gezet moet worden door middel van inpassingsplannen. Laat de gemeenteraden zelf bepalen of een plan voor windmolens in hun gemeente past of niet.

Staten tegen dwang bij windmolenplannen