Boven de Balkenende norm

22 maart 2010

Boven de Balkenende norm

Door een motie die 3 maart unaniem werd aangenomen in de staten van Gelderland heeft de provincie Gelderland uitgesproken geen subsidies meer uit te keren aan instellingen met salarissen boven de Balkenende norm. De SP is daar blij mee. Maar over welke organisaties gaat het?

De Gelderlander zocht uit welke instellingen volgens ministerie Binnenlandse Zaken mensen in dienst hebben boven de Balkenendenorm. Zie hieronder. SP fractievoorzitter Eric van Kaathoven is blij dat dankzij de motie deze instellingen nu moeten kiezen; of gemeenschapsgeld van de provincie krijgen of mensen boven de Balkenende-norm betalen maar, niet allebei. In de Gelderlander van zaterdag zegt hij hierover "Wij vinden dat het zover moet komen dat een in­stelling voor de keus komt te staan: of we betalen een hoog sala­ris aan onze topman of we krijgen subsidie van de provincie. In dat laatste geval moet het salaris ver­laagd worden. Het is toch ook van de gekke dat een directeur van een woningbouwcorporatie boven de Balkenendenorm zit? Kom op zeg!"

De Gelderlander deed onderzoek maakte een lijst van Gelderse instellingen die over de Balkenendenorm heen gaan:

Provincie hanteert voortaan Balkenendenorm bij subsidies
Hoog salaris afgestraft (De Gelderlander)