Provincie hanteert voortaan Balkenendenorm bij subsidies

13 maart 2010

Provincie hanteert voortaan Balkenendenorm bij subsidies

Tijdens de statenvergadering van 3 maart stond de subsidie voor twee culturele festivals (Triennale Apeldoorn en Sonsbeek Arnhem) ter discussie. Een meerderheid stemde voor, de SP niet. Ook werd een motie aangenomen dat organisaties die geld krijgen van de provincie voortaan geen salarissen boven de Balkenendenorm meer mogen uitkeren.

Twee grote culturele festivals, Sonsbeek Internationaal in Arnhem en de Triënnale in Apeldoorn, willen tonnen subsidie van de provincie Gelderland voor de organisatie van nieuwe afleveringen Provinciale staten moesten hier op 3 maart over beslissen.

De SP vindt dat culturele festivals niet alleen van hoge kwaliteit moeten zijn maar er ook in moeten slagen om cultuur bij de mensen te brengen. Bovendien moet gemeenschapsgeld sober besteed worden. En op deze punten stemmen de resultaten uit het verleden en de plannen voor de toekomst niet erg gerust.

SP statenlid Cobi van Driel: “Pijnlijk was dat een groot bedrag bij de vorige editie van Sonsbeek Internationaal werd besteed aan organisatie: adviesorganen en bemiddelaars. En de Triënnale was groots opgezet, maar het grote publiek kwam niet of nauwelijks kijken. En dan hadden ze bij de Triennale de boekhouding nog niet eens op orde ook.” In Apeldoorn hadden voor de raadsverkiezingen die dezelfde dag gehouden werden al alle partijen, op GroenLinks na, zich tegen voortzetting uitgesproken van wat door sommigen een ‘bobo-feestje’ genoemd werd. En ook Arnhem staat voor bezuinigingen. De SP pleitte er dan ook voor om eerst af te wachten wat de plannen van de nieuwe colleges in die steden zijn en niet nu al provinciegeld beschikbaar te stellen. Toen de gedeputeerde hiertoe niet bereid was, heeft de SP fractie tegen het voorstel gestemd.

Balkenende-norm
Een aangename verrassing kwam tijdens het debat uit de hoek van de SGP. Deze partij nam het initiatief voor een motie die ook de SP mede indiende en die uiteindelijk statenbrede steun kreeg. De motie houdt in dat de provincie geen geld moet geven aan instellingen of organisaties waar mensen meer verdienen dan Balkenende (180.000 euro op full time basis). Waar dit precies speelt is nog onduidelijk maar dat er bij dit soort festivals vooral veel geld gaat naar goedbetaalde mensen (of ze nu boven of onder de Balkenende norm zitten) en de organisatie is wel duidelijk.

Overigens gaat de SP er vanuit dat de Balkenende norm voortaan geldt voor alle samenwerkingen waar de provincie geld in stopt. En dat zou nog wel eens wat gevolgen kunnen hebben want bij projecten als Food Valley wordt bijvoorbeeld met de Wageningen Universiteit samengewerkt en daar ‘verdient’ de voorzitter meer dan drie ton. SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven stelt dat de SP in toekomstige besluiten over dit soort projecten zal wijzen op de aangenomen motie: “Dan moeten ze maar eieren voor hun geld kiezen. Dus of hun salarissen onder Balkenendenorm brengen wat natuurlijk nog lang geen modaal inkomen is. Of ze zien af van gemeenschapsgeld. De SP is toch al niet zo’n fan van dit soort prestigeprojecten dus wat ons betreft is de motie sowieso winst.”

Geen subsidie bij overschrijden Balkenendenorm
De website van Sonsbeek Internationaal