SP feliciteert reizigers met voorlopig behoud strippenkaart

6 oktober 2010

SP feliciteert reizigers met voorlopig behoud strippenkaart

Minister Eurlings heeft woensdag in de Tweede Kamer gezegd dat de strippenkaart tot 1 febuari in Oost-Nederland blijft bestaan. Gelderland, de Stadsregio, Twente en Overijssel willen dat iedereen per 18 november alleen nog maar met de ov-chipkaart kan reizen. Er komt ook een onderzoek naar alle problemen met de ov-chipkaart. De SP is blij met het uitstel omdat er nog te veel dingen misgaan met het gebruik van de ov-chipkaart en omdat de kaart mensen op extra kosten jaagt.

SP-statenlid en ov-woordvoerder Alex Mink: “Het is goed dat de strippenkaart voorlopig blijft in Gelderland. We hebben herhaaldelijk gewaarschuwd voor een te snelle invoering van de ov-chipkaart terwijl er nog te veel dingen mis gaan. Afgelopen maandag nog was het vertrek van de ANWB uit het ov-chip-overleg aanleiding voor mij om de gedeputeerde nog maar eens te vragen of het niet tijd wordt de stekker er uit te trekken. ”

Afgelopen zomer nog heeft de SP Gelderse gedeputeerde van Haaren en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen een zwartboek aangeboden waarin de knelpunten van het gebruik van de ov-chipkaart verwoord worden. Falende apparatuur en onacceptabele prijsverhogingen ten opzichte van de strippenkaart zijn aan de orde van de dag. Desondanks gingen de provincie en Stadsregio door met de invoering van de kaart.

Alex Mink: “Wij hebben al meerdere malen om landelijk ingrijpen gevraagd, dus dit is goed nieuws. Ondanks alle klachten en kritiek van reizigers, buschauffeurs en reizigersorganisaties lijkt het wel of provincie en Stadsregio oogkleppen op hebben. Wij twijfelen of de provincie en Stadsregio nog wel in staat zijn om de invoering van de OV-chipkaart zelf te regelen. Het lijkt ons beter dat we in Gelderland niet meer voor de troepen uit gaan lopen. De landelijke overheid moet de regie in handen nemen.”

SP: Gelderland moet invoering ov-chipkaart stoppen
Oosten van Nederland voorlopig niet onder dwang aan de OV-Chipkaart