Staten laten zonnecelfabriek Helianthos in de steek

10 november 2010

Staten laten zonnecelfabriek Helianthos in de steek

Provinciale Staten willen niets doen tegen de sluiting van de Arnhemse zonnecelfabriek Helianthos. Eigenaar NUON moet fors gaan bezuinigen en heeft geen geld om verder in de fabriek te investeren. De SP diende vandaag een motie in, waarin zij aan het dagelijks provinciebestuur vroeg om actie te ondernemen om de fabriek in Arnhem te houden. Maar de motie kon alleen rekenen op de steun van GroenLinks, D66, de Partij voor de Dieren en de Groep van Bergen.
UPDATE 21:00 uur: de motie is verworpen. Volgens het college is alles gedaan om de fabriek te behouden.

De PvdA zag helemaal niks in de motie. Zij konden zich goed voorstellen dat de fabriek naar China zou verdwijnen als daar goedkopere zonnecellen kunnen worden gemaakt. Volgens fractieleider Spiegelenberg had de fabriek in 2008 economisch potentieel, maar nu niet meer en daarom lag sluiting voor de hand. Maar het geld voor Helianthos is vooral nodig om juist nog betere producten te kunnen maken.

En ook andere partijen zagen steun voor het behoud van de fabriek, die 33 miljoen euro belastingggeld kreeg voor vestiging in Arnhem, niet zitten. Het dagelijks provinciebestuur wil de verleende steun van 7 miljoen euro in 2008 terughalen als de fabriek wordt gesloten.

SP-fractievoorzitter Eric van Kaathoven is boos over het gebrek aan steun voor de fabriek: "in 2008 waren al die partijen enthousiast over de vestiging van de fabriek in Arnhem. Daar wilden ze zelfs zeven miljoen euro voor uittrekken. Maar nu duiken een heleboel partijen weg. Wanneer die nieuwe investeerder niet wordt gevonden, gaat de fabriek dicht. Maar er is ook kans dat de fabriek op de boot naar China wordt gezet. Dan gaan al die miljoenen aan belastinggeld het schip in!".

SP: sluiting Arnhemse zonnecelfabriek Helianthos typisch voor NUON-deal
Binnenlands Bestuur: SP: slappe reactie Rijk en provincie op verkoop NUON