SP: Zonder afspraken geen steun aan bedrijven

1 december 2010

SP: Zonder afspraken geen steun aan bedrijven

Het college van gedeputeerde Staten van Gelderland heeft opnieuw haar representatiebudget gebruik om een individueel bedrijf te promoten. De SP wil dit aan de orde stellen in Provinciale Staten en vindt dat over dergelijke uitgaven de regels moeten worden aangescherpt.

Enige tijd geleden stelde de SP-fractie vragen over de China-reis van gedeputeerde Van Haaren. Het bleek dat zij die reis had ondernomen om de Grondmij te ondersteunen bij het verwerven van een grote opdracht van de Chinese overheid. Het college vond dat gerechtvaardigd "gelet op het grote belang dat dit bedrijf heeft bij het verkrijgen van opdrachten en vervolgopdrachten van de Chinese overheid." Het college noemt het een uitzondering en claimt "een zeer terughoudende opstelling omtrent separate ondersteuning van individuele bedrijven" te hebben. Dat is voor hun de reden waarom er geen beleidsregels zijn.

Uit het onderzoek van de declaraties van het college dat de SP heeft uitgevoerd, blijkt nu dat het college een deel van het wijn-evenement "Gelderse Primeur" heeft betaald. Het betreft dan niet een individueel bedrijf maar een bedrijvengroep maar verder is er geen verschil: Evenals de China-reis is dit betaald uit het representatiebudget.

SP Statenlid Agnes Lewe: “Dit is niet de manier om steun te geven aan bedrijven. De Staten hebben in een sociaal-economisch beleidsplan aangeven hoe ze de Gelderse economie in de komende jaren willen stimuleren en eventueel ondersteunen. Het is niet aan de gedeputeerden om via hun representatiebudget individuele bedrijven te helpen. Het is een ondoorzichtige gang van zake waarmee zij tegelijkertijd andere bedrijven uit sluiten die niet over de benodigde contacten beschikken om een dergelijke meevaller binnen te halen.”

De SP wil dit in de commissievergadering van 26 januari 2011 aan de orde stellen. Wij zullen aan de gedeputeerde vragen om geen individuele steun aan bedrijven meer te verlenen zonder dat er duidelijke afspraken met Provinciale Staten zijn gemaakt.