Provinciebestuur moet ophouden met spelletjes over treintoiletten

27 januari 2011

Provinciebestuur moet ophouden met spelletjes over treintoiletten

De Gelderse SP wil dat het provinciebestuur open kaart speelt over de toiletten op Achterhoekse stations. Zij blijft weigeren om toiletten in de nieuwe treinen van Arriva in te bouwen, maar wil wel toiletten op stations laten bouwen. Daarvoor ligt schijnbaar sinds 2008 geld klaar. SP-statenlid Alex Mink wil weten wanneer de stationstoiletten er komen.

In mei 2009 vond een meerderheid in provinciale staten het niet nodig om toiletten op de regionale treinen verplicht te stellen. De Tweede Kamer nam onlangs een motie van de SP aan om toiletten in de nieuwe NS-stoptreinen te laten bouwen. En Zevenaar gaat na een aangenomen motie van de SP pleiten voor toiletten in de treinen die voor de stadsregio tussen Arnhem en Doetinchem gaan rijden.

SP-statenlid Alex Mink kreeg in oktober vorig jaar nog te horen dat de provincie niks wilde doen met toiletten in de trein, maar toiletten op stations wel wenselijk vond. Hij begrijpt er niks meer van: “straks rijden er dus twee treinen in de Achterhoek. In eentje kun je misschien wel naar het toilet, in de andere niet. En bovendien ligt er schijnbaar al geld klaar voor toiletten op vijf stations. Waarom zijn die er dan niet? Want volgens de provincie werd er alleen over gesproken, maar er is schijnbaar ook geld uitgegeven en is dat geld naar stenen gegaan. Want gemeenten vonden parkeerplaatsen en lampen schijnbaar belangrijker dan toiletten. Dit is belachelijk!”.

Provincie trekt zich niets aan van ontbrekende toiletten op stations